Czym jest serwo hamulcowe?
Serwo hamulcowe, znane także jako wspomaganie hamulców czy układu hamulcowego, to urządzenie stosowane w układach hamulcowych pojazdów. Jego główną funkcją jest zwiększenie siły, którą kierowca aplikuje na pedał hamulca, dzięki czemu nie jest wymagana duża siła fizyczna do zatrzymania pojazdu. Działa to na zasadzie wykorzystania różnicy ciśnień powietrza tworzonej przez pracujący silnik i układ dolotowy. Obecność serwa hamulcowego znacząco poprawia komfort jazdy oraz przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, gdyż pozwala skuteczniej i szybciej reagować w przypadku konieczności nagłego zahamowania.
Jak działa serwo hamulcowe?
Zasada działania serwa hamulcowego polega na wykorzystaniu podciśnienia generowanego w kolektorze ssącym silnika (w przypadku silników spalinowych) lub poprzez dedykowany elektryczny lub hydrauliczny moduł pomp tworzących podciśnienie (w pojazdach elektrycznych lub hybrydowych). Gdy kierowca naciska pedał hamulca, ruch ten jest przenoszony na tłok główny cylindra hamulcowego. Serwo używa podciśnienia do wzmocnienia tego ruchu, przez co potrzebna jest znacznie mniejsza siła do aktywacji hamulców. Urządzenie to składa się z membrany podziałowej umieszczonej w szczelnej obudowie, która dzieli wnętrze na dwie komory. W sytuacji, gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty, podciśnienie panuje w obu komorach. Naciśnięcie pedału powoduje otwarcie zaworu, przez co do jednej z komór wpuszczane jest powietrze atmosferyczne, co generuje różnicę ciśnień i w rezultacie wzmaga siłę hamowania.
Czasami w samochodach montowane są również serwa elektryczne, które nie są już zależne od pracy silnika. Takie rozwiązanie jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów z silnikami o niewielkiej mocy, gdzie podciśnienie jest słabe lub w samochodach elektrycznych, które nie generują podciśnienia w tradycyjny sposób. Serwa te, oparte o silniki elektryczne, są sterowane elektronicznie i mogą jeszcze precyzyjniej dostosować siłę wspomagania do aktualnych wymogów i zachowań kierowcy.