Spis treści
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w całym samochodzie. Odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Większość kierowców zdaje sobie z tego sprawę i przez to regularnie kontroluje stan tej instalacji. Niestety bardzo często sprawdzane są tylko niektóre elementy takie jak tarcze lub klocki hamulcowe, gdyż są to części szybko eksploatowane. Jednak za zatrzymanie pojazdu odpowiadają też przewody hamulcowe. Ich lekceważenie może prowadzić do poważnych usterek.
Budowa układu hamulcowego
Główna konstrukcja układu hamulcowego składa się z kilku elementów. Ich poznanie pozwala zrozumieć, jak istotny jest jakościowy zestaw przewodów hamulcowych. Podstawowymi komponentami obecnymi w najbardziej klasycznych modelach instalacji są:
- tarcze lub bębny hamulcowe,
- klocki lub szczęki,
- zaciski,
- pompa hamulcowa,
- pedał hamulca,
- linka hamulcowa,
- elastyczne i sztywne przewody hamulcowe.
Obecnie samochody wyposażane są w elektroniczne systemy wspomagające hamowanie. Znacznie zwiększają one siłę i efektywność hamowania. Nie są one jednak w stanie zastąpić sprawnego i poprawnie działającego układu hamulcowego. Dlatego orientacja w układzie hamulcowym swojego pojazdu jest kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa.
Wprawienie całej instalacji w ruch odbywa się oczywiście przez naciśnięcie pedału przez kierowcę. W ten sposób uruchamiana jest pompa, która generuje ciśnienie na płynie hamulcowym. Wypychany jest on przez specjalne przewody, dochodzące do wszystkich kół. Kiedy płyn zostaje wepchany do zacisku, klocki hamulcowe dosuwane są do tarcz lub bębnów. Pod wpływem tarcia samochód zaczyna się zatrzymywać. Wszystkie elementy tej układanki są istotne, ale przewody hamulcowe poddawane są wyjątkowo dużym obciążeniom. Wysokie ciśnienie i temperatura sprawiają, że te komponenty muszą być wykonane z najlepszych materiałów.
Sztywne i elastyczne przewody hamulcowe
Istotną rzeczą, którą warto poruszyć, jest podział przewodów na tzw. miękkie i sztywne. Większą część układu hamulcowego tworzą te drugie, gdyż doprowadzają one płyn aż w okolice samego koła. Jednak później instalowane wężyki muszą cechować się już dużą elastycznością. Koła są zawieszone i dodatkowo skrętne, a więc działają w ciągłym ruchu. Sztywne doprowadzenie uległoby więc szybkiemu zniszczeniu.
Miękki zestaw przewodów hamulcowych jest koniecznym elementem, ale niestety bardzo podanym na działanie wilgoci. Jest też bardzo eksploatowany przez nieustanny ruch. Z tego powodu po pewnym czasie końcówki pokrywają się korozją, a na samych wężykach zaczynają pojawiać się pęknięcia.
Kiedy wymienić przewody hamulcowe?
Wymiana przewodów zawsze zależy od ich stanu technicznego. Ciężko jest więc określić jednoznacznie, co jaki okres należy wymienić je na nowe. Założenie części wysokiej jakości, zrobionej z wytrzymałych tworzyw na pewno wydłuży czas bezpiecznego użytkowania. Przy nie za bardzo wyczynowym stylu jazdy ich wytrzymałość może sięgać nawet dziesięciu lat. Warto jednak przynajmniej raz w roku kontrolować, czy nie ma żadnych widocznych uszkodzeń w całym układzie hamulcowym.
Usterki przewodów są ciężkie do wykrycia, więc bez spojrzenia na nie z bliska, ciężko jest zdiagnozować problem. Inne elementy dają o sobie znać, kiedy pojawiają się niepokojące dźwięki lub pedał robi się luźny. Uszkodzenia wężyków są gwałtowne i występują często przy awaryjnym hamowaniu. Dlatego powinno się je regularnie sprawdzać, zanim doprowadzą do niebezpiecznej sytuacji na drodze.
Kontrola stanu przewodów hamulcowych
Należy mieć na uwadze, że nawet regularne oddawanie samochodu do mechanika w celu sprawdzenia, czy części samochodowe są w dobrym stanie, nie gwarantuje przedłużenia ich żywotności. Guma ma określony czas, przez który dobrze spełnia swoją funkcję, jednak w pewnym momencie zaczyna pękać. Złą informacją jest to, że często są to pęknięcia wewnętrzne, których nie można dostrzec na pierwszy rzut oka. Utrudnia to bardzo określenie odpowiedniego momentu, kiedy wymienić zużyte wężyki. Same przewody mogą też być podatne na uszkodzenia pod całym zabezpieczeniem. One również są niezauważalne, dlatego istotna jest zarówno wymiana przewodów, jak i płynu hamulcowego. Zaniedbanie okresowej kontroli pojazdu może doprowadzić do stopniowego pogarszania się funkcjonowania całego układu, a w konsekwencji problemów z zatrzymywaniem.
Nowoczesny zestaw przewodów hamulcowych
Obecnie coraz częściej można spotkać się z montowaniem przewodów hamulcowych elastycznych, które wykorzystywane były głównie w autach wyczynowych. Charakteryzują się one swoim wielowarstwowym układem. Pierwszą warstwę stanowi właściwy przewód łączący, który pokryty jest zbrojeniem w postaci siatki zrobionej ze stali lub włókien węglowych. Taki zestaw przewodów hamulcowych gwarantuje skuteczne zabezpieczenie układu przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale także przed działaniem czynników takich jak wysoka temperatura czy wilgoć. Nowoczesne części samochodowe tego typu mogą być szczególnie przydatne w pojazdach o sportowej budowie.