Spis treści
Układ hamulcowy składa się z wielu części i komponentów. Aby działał prawidłowo, każdy element konstrukcji musi być w nienaruszonym stanie. Jest to niezmiernie ważne, gdyż sprawnie działające hamulce to podstawa bezpieczeństwa w czasie podróżowania pojazdem samochodowym. Pozwalają zatrzymać rozpędzone auto na wystarczająco krótkim odcinku. Dlatego istotną sprawą jest ich regularne kontrolowanie i serwisowanie. Takie działania pozwolą uniknąć poważnych konsekwencji.
Jak działają hamulce?
Obecnie każdy pojazd wyposażony jest w dwa układy hamulcowe — podstawowy oraz dodatkowy, czyli ręczny. Główna konstrukcja składa się z kilku elementów:
- tarcz lub bębnów hamulcowych,
- klocków lub szczęk,
- zacisków,
- pompy,
- pedału hamulca,
- linki hamulcowej,
- elastycznych i sztywnych przewodów.
Działanie hamulca zaczyna się w momencie naciśnięcia pedału przez kierowcę. W ten sposób uruchamiana jest pompa, która generuje ciśnienie na płynie hamulcowym. Dochodzi on do wszystkich kół i powoduje, że klocki dociskane są do tarcz lub bębnów. Pod wpływem tarcia samochód zaczyna się zatrzymywać.
Czy styl jazdy ma wpływ na układ hamulcowy?
Aby zadbać o układ hamulcowy, należy zwrócić uwagę na odpowiedni styl jazdy. Prawidłowe hamowanie będzie miało duży wpływ na wolniejszą eksploatację się części. Przede wszystkim należy unikać gwałtownego zatrzymywania pojazdu, które może spowodować szybkie zużycie klocków. Takie hamowanie jest oczywiście konieczne w niektórych przypadkach, ale nadużywane jest szkodliwe. Inną dobrą praktyką jest hamowanie silnikiem. Może mieć duże znaczenie zwłaszcza na długich zjazdach, podczas których tarcze nie mogą odprowadzić wydzielanego ciepła. Wykorzystywanie tej funkcji zmniejsza też zużycie paliwa, gdyż jego dopływ jest odcinany.
Tarcze i klocki hamulcowe
Tarcze i klocki są istotnymi częściami w układzie hamulcowym każdego auta. Przy każdym zatrzymaniu ocierają się o siebie, co powoduje ich zużycie. W zależności od jakości elementu i stylu jazdy klocki mogą wytrzymać od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Tarcze wytrzymują zazwyczaj kilka razy więcej. Wszystkie części należy jednak kontrolować i wymieniać, jak tylko się zużyją.
Niektóre modele aut wyposażone są w czujniki zużycia klocków hamulcowych. Są to bardzo przydatne urządzenia. Stan części można też sprawdzić samodzielnie lub u mechanika. Istnieje też kilka niepokojących objawów, które można dostrzec podczas jazdy. Jeśli w czasie hamowania pojawią się piski lub zgrzyty, to należy natychmiast udać się do warsztatu. Warto zaznaczyć, że tarcze i klocki należy wymieniać parami.
Płyn hamulcowy
Wielu kierowców zapomina o regularnej wymianie płynu hamulcowego. Jego kontrola powinna być ważnym elementem każdego przeglądu, gdyż płyn ma bardzo duży wpływ na to, jak działają hamulce. Dlatego należy wymieniać go według zaleceń producenta. Jeśli układ hamulcowy jest użytkowany intensywnie, to nawet częściej. W trakcie eksploatacji płyn pochłania wilgoć, co ma wpływ na parametry i zmniejsza skuteczność hamowania. Grozi to też powstaniem niebezpiecznych korków parowych, przez które pedał wpada w podłogę.
Regularna kontrola przewodów hamulcowych
Zużyte przewody hamulcowe mogą przez długi czas nie powodować zauważalnych objawów i utraty funkcji. Usterki mogą wyjść na jaw dopiero przy awaryjnym hamowaniu, kiedy potrzebna jest maksymalna skuteczność układu hamulcowego. Dlatego istotne jest, aby regularnie kontrolować stan zarówno przewodów sztywnych, jak i tych elastycznych.
Zaawansowana korozja przewodów stałych jest widoczna gołym okiem. Dlatego można ją szybko zauważyć podczas badania technicznego. Ocena sytuacji jest trudniejsza w przypadku przewodów elastycznych. Czasem guma wydaje się solidna na pierwszy rzut oka, ale kiedy się ją ugnie, dostrzec można spękania twardniejącego materiału. Z tego powodu części te wymagają dokładnego sprawdzenia.
Dbanie o układ hamulcowy — przydatne rady
Warto wiedzieć, że szczegółowe sprawdzanie układu hamulcowego powinno wykonywać się co 15 tysięcy kilometrów. Dodatkowo zaleca się także kontrole przed zimą i wiosną. Regularnie należy również sprawdzać stan hamulca zasadniczego, czyli ręcznego. Najważniejsze jest tutaj smarowanie linki, które pomoże uniknąć zamarznięciu w zimowych miesiącach.
Na regularnych kontrolach i częściach zamiennych nie należy oszczędzać. Tanie podróbki mogą nie zapewnić prawidłowego działania wszystkich komponentów. Nie warto czekać z naprawami nawet drobnych usterek, gdyż mogą one doprowadzić do poważniejszej awarii.