Historia
Początki firmy Mazda
Już na początku XX wieku, dokładnie w 1920 roku, firma Mazda ma swoje korzenie jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. założona w mieście Hiroshima w Japonii. Firma pierwotnie produkowała korki, ale kryzys ekonomiczny zmusił jej założyciela, Jujiro Matsuda, do poszukiwania nowych możliwości i rozszerzenia działalności.
Po kilku latach eksperymentów i przebranżowienia, w 1931 roku przedsiębiorstwo przedstawiło światu swój pierwszy produkt motoryzacyjny – trójkołowy pojazd towarowy o nazwie Mazdago. Pojazd okazał się sukcesem i położył fundamenty pod przyszłą działalność firmy w branży samochodowej.
Rozwój marki Mazda i wprowadzenie do produkcji samochodów osobowych
W czasie II wojny światowej Toyo Kogyo przestawia swoją produkcję na potrzeby wojenne, ale po zakończeniu konfliktu firma szybko wraca do produkcji pojazdów. W latach 50. Toyo Kogyo zmienia profil działalności i zaczyna skupiać się na produkcji pełnowymiarowych samochodów osobowych. Pierwszym samochodem osobowym z logo Mazda był R360 Coupe, wprowadzony na rynek w 1960 roku, który odniósł znaczący sukces komercyjny.
Kluczowym punktem w historii marki było wprowadzenie w 1967 roku modelu Cosmo Sport (znany także jako 110S), który był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem wyposażonym w silnik Wankla. Ta innowacja umocniła pozycję Mazdy na rynku jako producenta samochodów z unikatową technologią i przyczyniła się do globalnej ekspansji firmy.
Opis
Innowacje technologiczne i filozofia “Zoom-Zoom”
Na przestrzeni lat Mazda stała się synonimem innowacyjności i zaawansowanej technologii. W 1989 roku światło dzienne ujrzał legendarny roadster MX-5, znany również jako Miata, który szybko zdobył miano kultowego dzięki swojej niezawodności, doskonałym właściwościom jezdnym i przystępnej cenie. MX-5 stał się najchętniej kupowanym roadsterem na świecie, co potwierdza do dziś kontynuacja jego produkcji.
Strategia marki, określana hasłem “Zoom-Zoom”, oddaje dążenie do tworzenia samochodów oferujących przyjemność z jazdy. Ideologia ta została wprowadzona na początku XXI wieku i podkreśla sportowy charakter modeli Mazda, jednocześnie zachowując ich praktyczność i ekonomiczność. Filozofia ta manifestuje się także poprzez cykliczne udoskonalanie modeli oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak technologia SKYACTIV czy systemy bezpieczeństwa i-Activsense.
Ekologiczna odpowiedzialność i przyszłość marki
Mazda od lat dba o to, by jej produkty były coraz bardziej ekologiczne. Przykładem tegozobowiązania jest rozwijanie technologii SKYACTIV, która obejmuje zaawansowane silniki benzynowe, olejowe oraz układy napędowe mające na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Dzięki temu modele takie jak CX-5 czy nowa generacja Mazda3 mogą pochwalić się zarówno dobrymi osiągami, jak i niższym wpływem na środowisko.
Patrząc w przyszłość, Mazda skupia się na elektryfikacji swojej gamy produktów. W 2020 roku został wprowadzony pierwszy w pełni elektryczny model – Mazda MX-30, który zwiastuje nową erę w historii firmy. Mazda planuje również wprowadzenie hybryd i pojazdów elektrycznych z opcją range extendera, wykorzystujących małe silniki spalinowe do ładowania akumulatorów, co umożliwi dalsze podróże bez konieczności częstego ładowania baterii.
Popularne modele
MX-5, CX-5, 3, 6, 2, CX-9, CX-3, RX-7, RX-8, CX-30, BT-50, CX-7, MX-30, 323, MPV, Tribute, Demio.
Technologia
Skyactiv Technology
Skyactiv jest nazwą dla zestawu innowacyjnych technologii opracowanych przez japońskiego producenta samochodów Mazda. Technologia ta zapewnia wyższą sprawność paliwową i zwiększoną przyjemność z jazdy dzięki ulepszeniom w silnikach, skrzyniach biegów oraz konstrukcji nadwozia i podwozia. Poprzez zastosowanie lekkich materiałów i optymalizację konstrukcji, Mazda oferuje pojazdy bardziej wytrzymałe i ekologiczne.
Oprócz zmniejszenia masy, inżynierowie skupili się na zwiększeniu efektywności spalania i poprawie osiągów silników. Skyactiv obejmuje silniki benzynowe i Diesla, które charakteryzują się wysokim stopniem sprężania, zapewniającym lepsze wykorzystanie energii paliwa i niższe emisje CO2. Silniki te stanowią odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska bez kompromisów w zakresie dynamiki jazdy.
Kodo – Soul of Motion Design
Kodo – Soul of Motion to filozofia projektowania pojazdów Mazdy, która zainspirowana jest ruchem i dynamiką występującą w naturze. Ta koncepcja odegrała kluczową rolę w kreowaniu nowoczesnego i emocjonującego wizerunku marki na przestrzeni ostatnich lat. Przykładowo, linie nadwozi są płynne i pełne energii, co ma odzwierciedlać naturalną siłę i grację zwierząt w ruchu.
Design Kodo widoczny jest we wszystkich najnowszych modelach Mazdy i został pozytywnie przyjęty zarówno przez krytyków branżowych, jak i klientów. Nie tylko zewnętrzna estetyka, ale także projektowanie wnętrza pojazdów opiera się na tej filozofii, tworząc przestrzeń harmonijną, ergonomiczną i sprzyjającą skoncentrowanej, a jednocześnie relaksującej jeździe.
i-ACTIVSENSE
i-ACTIVSENSE to nazwa grupy zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, opracowanych przez Mazdę w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Systemy wchodzące w skład i-ACTIVSENSE wykorzystują kamery i czujniki radarowe do monitorowania otoczenia pojazdu i zapewnienia wsparcia w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach drogowych. Technologie te pomagają w wykrywaniu zagrożeń, ostrzeganiu przed kolizjami, a nawet automatycznym hamowaniu w określonych warunkach.
Przykłady systemów z rodziny i-ACTIVSENSE to Adaptacyjny Tempomat (MRCC), Monitor Martwego Punktu (BSM), Ostrzeganie przed Ruchem Poprzecznym z Tyłu (RCTA), czy System Wsparcia Koncentracji Kierowcy (DAA). Dzięki tym rozwiązaniom, Mazda kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo, pomagając kierowcom unikać wypadków i zapewniając większy komfort podróżowania.
Popularne silniki
SKYACTIV-G, SKYACTIV-D, SKYACTIV-X, Wankel (rotacyjny), MZR, RF-Turbo