Historia
Początki Suzuki
Historia marki Suzuki zaczyna się od założenia w 1909 roku przez Michio Suzuki firmy Suzuki Loom Works w małym nadmorskim mieście Hamamatsu, w Japonii. Głównym celem przedsiębiorstwa było produkcja krosien tkackich, które miały ułatwić i przyspieszyć proces produkcji tkanin, będąc skierowane do rosnącego rynku przemysłu jedwabniczego w Japonii. Firma Suzuki szybko zdobyła reputację jako producent niezawodnych, innowacyjnych maszyn.
W 1920 roku firma została przekształcona w Suzuki Loom Manufacturing Co. i kontynuowała swój rozwój, stając się jednym z kluczowych graczy na rynku maszyn tkackich. Dążenie do doskonałości i zamiłowanie do innowacji Michio Suzuki skłoniły go jednak do poszukiwania nowych możliwości biznesowych poza branżą tekstylną, zwłaszcza w obliczu ograniczeń rynkowych i gospodarczych tamtej epoki.
Rozwój i ekspansja
Zmiana orientacji rynkowej nastąpiła w latach 30. XX wieku, kiedy Suzuki zdecydowało się rozszerzyć swoją działalność na sektor motoryzacyjny. Pierwsze eksperymenty z pojazdami motorowymi rozpoczęto w 1937 roku, kiedy to opracowano pierwszy prototyp samochodu osobowego wyposażonego w silnik o pojemności 800 ccm. Jednak wybuch II wojny światowej oraz związane z nim ograniczenia rządowe wstrzymały te plany na kilka lat.
Po zakończeniu wojny, w obliczu dużych zmian na rynku japońskim, Suzuki powróciło do idei produkcji pojazdów i w 1952 roku zaprezentowało motorower Power Free wyposażony w innowacyjny mechanizm umożliwiający jazdę bez użycia pedałów. Był to przełomowy produkt, który okazał się dużym sukcesem, a jego rozwinięciem był następny model – Diamond Free. To właśnie te wczesne sukcesy stanowiły fundament pod przyszły rozwój firmy w kierunku produkcji motocykli, a następnie samochodów.
Opis
Innowacje i technologie Suzuki
Suzuki słynie z wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które podnoszą jakość i komfort jazdy. Marka ta stale pracuje nad udoskonalaniem swoich technologii, w tym silników i układów napędowych. W XXI wieku Suzuki wprowadziło szereg nowatorskich technologii, jak chociażby systemy hybrydowe czy zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, które mają na celu ochronę zarówno pasażerów, jak i pieszych.
Kluczową technologią, która wyróżnia pojazdy Suzuki, jest tzw. platforma HEARTECT, będąca lekką, ale wytrzymałą strukturą nadwozia, która pomaga w poprawie wydajności paliwowej, a jednocześnie zapewnia lepszą ochronę w przypadku kolizji. Innowacje takie jak DualJet – technologia zastosowana w silnikach, mają na celu optymalizację procesu spalania, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję spalin.
Zaangażowanie Suzuki w motorsporcie
Suzuki ma bogatą historię udziału w motorsporcie, co nie tylko przyczyniło się do wzrostu rozpoznawalności marki na świecie, ale także do rozwijania nowych technologii. Japoński producent odniósł sukcesy w różnych dyscyplinach, w tym w rajdach samochodowych, wyścigach motocyklowych MotoGP czy mistrzostwach świata Superbike. Zaangażowanie w te sporty jest częścią strategii Suzuki, mającej na celu testowanie nowych technologii w ekstremalnych warunkach, a także pokazanie wytrzymałości swoich pojazdów.
Triumfy w prestiżowych wyścigach, jak zwycięstwo w klasyfikacji producentów MotoGP w roku 2020, potwierdzają umiejętność marki do tworzenia konkurencyjnych i niezawodnych maszyn. Udział w wyścigach i ich wygrane wpływają pozytywnie na projektowanie seryjnie produkowanych pojazdów, przekładając doświadczenia z toru wyścigowego na potrzeby zwykłych kierowców.
Popularne modele
Swift, Vitara, Jimny, Baleno, SX4 S-Cross, Ignis, Celerio.
Technologia
Technologia silników Suzuki – DualJet
Suzuki opracowało innowacyjną technologię DualJet, która znacząco poprawia efektywność spalania i zmniejsza emisję szkodliwych substancji. System ten wykorzystuje podwójne dysze wtryskiwaczy paliwa, które precyzyjnie dozują paliwo do komór spalania. Taka konstrukcja pozwala na bardziej homogeniczną mieszankę powietrza z paliwem, co przekłada się na lepsze spalanie i wyższą moc przy mniejszym zużyciu paliwa.
Korzystanie z technologii DualJet ma również wpływ na poprawę reakcji silnika na polecenia kierowcy oraz zwiększenie ogólnej kultury pracy jednostki napędowej. Optymalizacja procesów wewnętrznych silnika sprawia, że samochody wyposażone w tę technologię są bardziej przyjazne środowisku i jednocześnie bardziej ekonomiczne w eksploatacji.
Innowacyjny system hybrydowy SHVS
Suzuki Hybrid Vehicle System (SHVS) to kolejny przełom w dziedzinie energooszczędnych rozwiązań motoryzacyjnych, który firma Suzuki wdrożyła w swoich pojazdach. System ten jest rodzajem łagodnej hybrydy, która wykorzystuje mały akumulator litowo-jonowy i zintegrowany rozrusznik/generator ISG w celu wsparcia silnika spalinowego. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa, szczególnie w ruchu miejskim, gdzie często dochodzi do zatrzymań i ruszeń.
System SHVS pomaga również w zwiększeniu momentu obrotowego podczas przyspieszania, co poprawia dynamikę jazdy bez konieczności zwiększania pojemności silnika. Jest to szczególnie użyteczne w mniejszych samochodach, dając im większą elastyczność i sprawność bez znacznego wpływu na masę pojazdu. Innowacyjne podejście Suzukiego do hybrydyzacji stanowi odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska i redukcji emisji CO2.
Popularne silniki
K10B, K12B, K14B, M13A, M15A, M16A, J20A, J24B