Spis treści
Sprawność i nienaganny stan techniczny każdego elementu układu hamulcowego w samochodzie bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Z tego powodu dbanie o te części jest istotnym obowiązkiem wszystkich kierowców. W razie potrzeby koniecznością jest natychmiastowe przeprowadzenia napraw lub wymiana poszczególnych komponentów. Jednym z rodzajów są zaciski hamulcowe. Muszą one działać bez zarzutów w każdych warunkach atmosferycznych, dlatego co jakiś czas niezbędna jest ich regeneracja.
Jakie są przyczyny problemów z hamulcami?
Jednym z najczęstszych powodów różnych usterek układu hamulcowego jest jego nadmierne nagrzewanie się w trakcie jazdy. Problemy z zaciskami hamulcowymi mogą być również skutkiem zużycia klocków i tarcz, a także drgań, które występują w czasie hamowania. Często za wszystko odpowiedzialna jest korozja. Zaciski narażone są na kontakt z wieloma szkodliwymi substancjami, brudem, drobinkami piasku, pyłem i wilgocią. Zazwyczaj bardziej wrażliwe elementy są zabezpieczone gumowymi osłonami. Osłonki mogą jednak bardzo łatwo ulec różnym mechanicznym uszkodzeniom. Mniej popularną przyczyną może być wyciek różnych płynów.
Jak zbudowane są zaciski hamulcowe?
Układ hamulcowy każdego samochodu posiada dwa główne elementy. Mianowicie są to tarcze i zaciski. Tarcza jest elementem ruchomym i obraca się razem z kołem. Przymocowana jest na sztywno. Sprawia to, że każde jej zatrzymania skutkuje także zatrzymaniem wału, z którym jest połączona. Natomiast w zacisku znajdują się klocki, które nazywane są częściami biernymi. Cała część przymocowana jest do zwrotnicy koła, gdzie klocki umiejscowione są po obu stronach tarczy. Zostają one dopychane, kiedy kierowca naciska na pedał hamulca. Siła tarcia powoduje zatrzymanie się pojazdu.
Jak przebiega regeneracja zacisków hamulcowych?
Zaciski są często zaniedbywanym elementem w konstrukcji całego układu hamulcowego. Jednak stan techniczny tego komponentu wpływa bezpośrednio na długość drogi hamowania, a także na czas reakcji całego podzespołu po naciśnięciu hamulca przez kierowcę. Ma to ogromne znaczenie, gdyż moment rozpoczęcia zatrzymywania pojazdu jest bardzo istotny w nagłych sytuacjach na drodze. Zwykle objawem uszkodzenia zacisków są różne dźwięki lub delikatne odbijanie kierownicy. Dodatkowo zauważyć można szybkie zużywanie się tarcz i klocków, a także wzrost zużycia paliwa. Mogą pojawić się także drgania w trakcie hamowania lub nieprzyjemny zapach. W takim wypadku konieczna może okazać się regeneracja zacisków hamulcowych.
Bezpiecznym sposobem na przeprowadzenie takiej naprawy jest udanie się do fachowca. W pierwszej kolejności dokona on oceny, czy zacisk uszkodzony jest mechanicznie. Wtedy nie może być on dłużej uważany. Nie ma więc też możliwości jego regeneracji. Jeśli nie zostały wykryte żadne usterki, podstawą jest wyczyszczenie komponentów przed ich rozebraniem. Po dokładnym myciu przeprowadzana jest galwanizacja powierzchni. Jest to zabieg, który chroni zaciski przed szkodliwym działaniem wilgoci czy różnych substancji.
Po skrupulatnie przeprowadzonym procesie sprawdza się dokładnie wszystkie elementy, a następnie składa się zaciski. Każda część jest jeszcze raz sprawdzana pod kątem wytrzymałości na ścisk i szczelność. Kontrola jest więc bardzo istotnym etapem całej regeneracji. Wszystkie zabiegi i testy, którym poddawane są komponenty, mają na celu zapewnienie wytrzymałości i bezpieczeństwa oddanych do ponownego użytku zacisków.
Ile kosztuje regeneracja zacisków hamulcowych?
Przede wszystkim warto podkreślić, że nie warto oszczędzać na naprawie czy też odnowie żadnego z elementów, od którego zależy bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Od zacisków hamulcowych uzależniona jest wydajność, a także siła hamowania. Dlatego powinny być one poddawane regeneracji. Cena takiego zabiegu w serwisach samochodowych może wynieść około 400 zł. Jest to koszt odnowienia wszystkich części, więc wydatek nie należy do najbardziej wygórowanych. Tym bardziej nie należy zwlekać i narażać się na dużo poważniejsze naprawy.
Czy można naprawić zacisk hamulcowy samodzielnie?
Możliwe jest przeprowadzenie regeneracji zacisków bez oddawania pojazdu do warsztatu. Wszystko zależy jednak od tego, w jakim stopniu zniszczone i zaniedbane są zaciski. Konieczne jest też posiadanie odpowiednich, specjalistycznych narzędzi, a także umiejętności i pewnego doświadczenia. Kluczowym etapem jest ocena stanu technicznego komponentu. Pojazd trzeba umieścić na podnośniku hydraulicznym, a następnie zdemontować koło. Po przeprowadzonym czyszczeniu i wymienieniu zużytych uszczelek, prowadnic lub tłoczysk, kolejnym krokiem jest malowanie. Każda z trzech warstw lakieru wymaga odczekania przed nałożeniem kolejnej. Dlatego najczęściej poleca się jednak oddać samochód do warsztatu. Wykonanie regeneracji na własną rękę może kosztować znacznie więcej pracy i pieniędzy niż usługi specjalistów.