Czujnik kąta skrętu – definicja i zastosowanie
Czujnik kąta skrętu, znany także jako czujnik położenia kierownicy, to element systemu elektronicznego pojazdu, który ma za zadanie mierzenie i przekazywanie informacji o tym, pod jakim kątem obrócona jest kierownica. Jest to kluczowy komponent systemów wspomagających kierowcę, takich jak ESP (Elektroniczny Program Stabilizacji Toru Jazdy), układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu czy asystent parkowania. Informacje uzyskane z czujnika kąta skrętu są wykorzystywane do dostosowania pracy innych systemów w samochodzie, co ma zapewnić lepszą kontrolę nad pojazdem i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.
Funkcjonowanie i technologia czujnika kąta skrętu
W praktyce czujnik kąta skrętu składa się z części mechanicznej połączonej z wałem kierownicy oraz części elektronicznej, która przetwarza sygnał mechaniczny na elektryczny. Technologie wykorzystywane w tych czujnikach to głównie potencjometryczne lub magnetyczne metody pomiarowe. W pierwszym przypadku ruch obrotowy kierownicy powoduje zmianę oporu w potencjometrze, co jest następnie interpretowane przez moduł sterujący. W drugim przypadku wykorzystywane są właściwości pola magnetycznego generowanego przez magnes umieszczony na wałku kierownicy, a zmiany tego pola są rejestrowane przez czujniki Halla lub podobne urządzenia. W efekcie uzyskiwany jest precyzyjny pomiar kąta skręcenia kół, niezbędny dla prawidłowego działania wspomnianych systemów bezpieczeństwa.
Znaczenie czujnika kąta skrętu rośnie wraz z rozwojem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Staje się on niezastąpionym elementem w nowoczesnych samochodach, które stawiają na autonomiczną jazdę i bardziej zaangażowaną elektronikę. Usterka tego czujnika może prowadzić do niepoprawnej pracy wspomagania kierownicy, a w skrajnych przypadkach – do utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego też diagnostyka i regularna kontrola stanu czujnika kąta skrętu jest ważnym elementem serwisowania pojazdów nowej generacji.