Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów, znana również jako DSG (od ang. Direct-Shift Gearbox) lub PDK (Porsche Doppelkupplung), to typ zaawansowanej skrzyni biegów używanej w samochodach osobowych i sportowych, która została zaprojektowana w celu zapewnienia płynnej zmiany biegów bez utraty mocy. Skrzynia ta łączy w sobie wygodę i prostotę użytkowania znane z automatycznych skrzyń biegów z efektywnością i sportowymi wrażeniami związanych ze skrzyniami manualnymi. Podstawową cechą rozwiązania jest obecność dwóch oddzielnych sprzęgieł – jedno odpowiedzialne jest za biegi nieparzyste, a drugie za biegi parzyste.
Jak działa dwusprzęgłowa skrzynia biegów?
Mechanizm działania dwusprzęgłowej skrzyni biegów opiera się na dwóch wałach przełożeniowych umieszczonych jeden wewnątrz drugiego oraz dwóch sprzęgłach, z których każde obsługuje jeden z tych wałów. Biegi są “przedzałączone” – oznacza to, że gdy samochód porusza się na jednym biegu, kolejny bieg jest już przygotowany do załączenia przez drugie sprzęgło. W momencie zmiany biegów, jedno sprzęgło rozłącza się, drugie zaś w tym samym czasie załącza, zapewniając ciągłość przekazywania mocy na koła bez konieczności przerwy w dostawie mocy, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych manualnych lub automatycznych skrzyń biegów. Dzięki temu, samochody wyposażone w DSG mogą oferować lepsze przyspieszenie i redukcję zużycia paliwa.
Zalety i wady skrzyń DSG
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów mają szereg zalet, wśród których wyróżnić można szybką reakcję na zmianę biegów oraz wysoki komfort jazdy związany z brakiem szarpnięć i przerywania przyspieszenia. Są one także często bardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa w porównaniu do tradycyjnych automatów. Z drugiej strony, skrzynie DSG mogą być droższe w zakupie i utrzymaniu od konwencjonalnych skrzyń. Ponadto, mogą one wymagać specjalistycznej obsługi oraz droższych napraw w przypadku awarii, co jest ważnym czynnikiem do rozważenia przed wyborem tego typu skrzyni biegów.