Definicja Valve Lift
Valve lift, znane również jako podnoszenie zaworów, jest to parametr określający stopień otwarcia zaworów w silniku spalinowym. Mierzy się go jako odległość, o jaką główka zaworu oderwa się od swojego gniazda, kiedy zawór jest w pełni otwarty. Wartość podnoszenia zaworu ma kluczowe znaczenie dla procesu napełniania cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną oraz odprowadzania spalin. Im większy lift, tym większy przepływ przez zawór, co może wpływać na zwiększenie mocy oraz poprawę wydajności jednostki napędowej. Z drugiej strony, nadmierne podnoszenie zaworów może prowadzić do szybszego zużycia komponentów układu rozrządu oraz problemów z prawidłowym uszczelnieniem zaworów, co skutkuje spadkiem efektywności silnika i jego trwałości.
Rola Valve Lift w wydajności silnika
Valve lift jest bezpośrednio związany z charakterystyką pracy silnika. Dla osiągnięcia optymalnej wydajności, profil wałka rozrządu, który odpowiada za sterowanie zaworami, jest precyzyjnie zaprojektowany tak, aby ustalić określone wartości podnoszenia zaworów w zależności od żądanej charakterystyki pracy silnika. Sportowe silniki często mają większe wartości liftu, co umożliwia lepsze “oddychanie” silnika przy wysokich obrotach, przekładając się na większą maksymalną moc. Jednak w codziennej eksploatacji, zbyt duży lift może być niekorzystny, ponieważ zwiększa zużycie paliwa i wpływa na komfort jazdy. Dlatego inżynierowie muszą znaleźć kompromis pomiędzy wysoką wydajnością a ekonomią i elastycznością pracy silnika.
Nowoczesne technologie, takie jak system zmiennej geometrii rozrządu (VVT – Variable Valve Timing) czy systemy umożliwiające zmianę podnoszenia zaworów (VVL – Variable Valve Lift), pozwalają na dynamiczną adaptację liftu zaworów do aktualnych warunków pracy silnika. Dzięki temu można osiągnąć lepszą efektywność przy niskich obrotach oraz wyższą moc przy wysokich obrotach. Te systemy, zarządzane przez zaawansowaną elektronikę, dostosowują podnoszenie zaworów w czasie rzeczywistym, co pozwala na uzyskanie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin w całym zakresie pracy silnika.