Spis treści
Powietrze opływające auto podczas jazdy może mieć duży wpływ na mniejszą przyczepność zawieszenia. Co więcej, może też skutecznie spowalniać pojazd. Spojlery to części samochodowe, które pozwalają ograniczyć negatywne efekty strumieni powietrza. Redukują problem wynikający z różnicy ciśnień pomiędzy strefą nad i pod karoserią auta. Współczesne ospojlerowanie jest wynikiem długotrwałych badań i testów prowadzonych w tunelach aerodynamicznych. Akcesoria powstają na podstawie sprawdzonych danych. Pełnią więc nie tylko funkcję estetyczną, ale przede wszystkim praktyczną.
Aerodynamika pojazdu — dlaczego jest ważna?
Oprócz grawitacji, tarcia i przyczepności, poruszający się samochód narażony jest na unoszenie i docisk. Zjawiska te nazywa się popularnie oporem przepływu powietrza. Wszystkie te czynniki wpływają na zwinność, stabilność i zużycie paliwa. Uderzający w auto strumień jest gęstszy od dołu, co może spowodować unoszenie się pojazdu. Ponadto powietrze zderzające się z dachem zaczyna wirować i tworzy niebezpieczną próżnię. Dlatego poszczególne elementy samochodu powinny być jak najmniej prostopadłe. Odpowiednie nachylenie jest zawsze brane pod uwagę podczas projektowania maszyny. Na dobrą aerodynamikę mogą wpływać także kierowcy. Muszą tylko przestrzegać następujących wytycznych:
- szczelnie zamykać okna i drzwi podczas ruchu,
- pozbyć się niepotrzebnych elementów dekoracyjnych i nakładek,
- wypolerować powierzchnię samochodu,
- zadbać o dobre mocowanie elementów na spodzie samochodu,
- zainstalować zestawy karoserii, które zwiększą siłę docisku.
Spojler — co to jest?
Spojlerem nazywa się wszelkie dodatkowe owiewki, odchylacze opływu i skrzydła nadwozia pojazdu, które mają polepszyć jego właściwości aerodynamiczne. Kluczowe będzie więc zmniejszanie oporu, ustatecznianie samochodu oraz zwiększanie nacisku kół na jezdnię. Dzięki tym działaniom zniwelowane zostaną negatywne siły, które działają na pojazd. Miłośnicy tuningu samochodowego wykorzystują spojlery jako charakterystyczny element stylizacji nadwozia. Na początku rozwoju motoryzacji takie rozwiązanie było przeznaczone tylko do modeli sportowych. W latach siedemdziesiątych stały się powszechnie dostępne, a ich popularność zaczęła szybko rosnąć.
Jaką funkcję pełni spojler samochodowy?
Spojler jest najczęściej instalowany w samochodach sportowych, które mają osiągać niesamowite prędkości. Przy ekstremalnie szybkiej jeździe przepływ powietrza tworzy za autem wiry, które powodują obniżenie stabilności na drodze. Aerodynamiczna część nadwozia, jaką jest spojler, utrzymuje samochód w wirze i zapobiega kołysaniu autem. Oprócz tego spojler pełni szereg innych funkcji:
- wpływa na mniejsze zużycie paliwa podczas jazdy z dużą prędkością,
- minimalizuje prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska dryfowania,
- zdobi karoserię samochodu,
- poprawia właściwości aerodynamiczne pojazdu.
Najczęściej zaleca się zainstalowanie nie jednego, a dwóch spojlerów. Jeden może nie dać satysfakcjonujących efektów, gdyż może spowodować podnoszenie się przodu pojazdu. Samochód będzie wtedy reagował o wiele słabiej na układ kierowniczy.
Sposób działania spojlera
Największym problemem aerodynamicznym we współczesnych samochodach jest różnica ciśnień pomiędzy górną a dolną strefą pojazdu. Powierzchnia auta jest zazwyczaj dłuższa niż spód. Na dole samochód jest płaski, natomiast na górze karoseria, tworząca kabinę pasażerską i bagażnik, jest pofalowana. Dlatego strumień powietrza płynący na górze pojazdu ma dłuższą drogę do pokonania. To zjawisko jest powodem powstającej różnicy ciśnień, która nieznacznie unosi pojazd podczas jazdy.
Spojlery montowane są zazwyczaj w okolicy klapy tylnej pojazdu. Takie umieszczenie pozwala wychwytywać i spowalniać przepływające powietrze. Prowadzi to do jego stagnacji i wytworzenia wysokiego ciśnienia. W ten sposób zredukowana zostaje różnica ciśnień pomiędzy górną a dolną powierzchnią samochodu. Jest to efekt pożądany przez wielu kierowców. Nie można jednak zapominać o negatywnych skutkach takiego rozwiązania. W wyniku gromadzenia powietrza przed spojlerem rośnie siła oporu, która jest przeciwstawna do ruchu pojazdu.
W jakiej części auta montuje się spojlery?
Spojlery mogą być montowane w różnych częściach samochodu. Wybór dodatków tego typu powinien być podyktowany oczekiwanymi efektami. Jeśli priorytetem jest zwiększenie docisku i poprawa sterowności auta z napędem na przednie koła, to należy zainstalować dodatkowe części nadwozia z przodu pojazdu. Boczne progizbliżą samochód do jezdni, co wpłynie na lepszą kontrolę. Owiewki umieszczone w miejscu, w którym dach przechodzi do piątych drzwi, sprawią, że tylna szyba nie będzie się brudzić tak szybko. Najpopularniejsze rozwiązanie, czyli spojler klapy tylnej poprawia właściwości jezdne. Warto zawsze zastanowić się nad połączeniem dwóch, trzech lub nawet wszystkich dodatków. Taki zabieg może znacznie zwiększyć komfort jazdy i osiągi samochodu.
Spojlery do samochodu — rodzaje
Spojlery dzielą się głównie ze względu na miejsce, w którym są montowane. Przedni zestaw aerodynamicznymontowany jest pod zderzakiem. Jego zadaniem jest kierowanie przepływu powietrza do góry. Niektóre elementy tego typu projektowane są tak, aby kierowały strumień w stronę chłodnicy i tarcz hamulcowych. Maszyna zasysa powietrze do otworów wentylacyjnych, dzięki czemu wręcz przykleja się do drogi. Dzięki temu łatwiej jest zachować kontrolę nad pojazdem.
Spojler przytwierdzony do dachu pełni funkcję rozbijania nadchodzących prądów. Zamyka kanał powietrza, co zapobiega powstawaniu turbulencji. Dzięki temu opór napotykany przez samochód jest o wiele mniejszy. Wysokość takiego elementu może być regulowana. Istnieje więc możliwość dostosowania właściwości jezdnych pod swoje preferencje. Spojler tylnego zderzaka nie jest bardzo znaczącym elementem, jednak w połączeniu z innymi częściami samochodowymi może mieć duży wpływ na właściwości jezdne auta. Jest on zainstalowany na zderzaku i pozwala skutecznie walczyć z siłą podnoszenia. Jest też często instalowany jako ozdoba karoserii.
Spojler a skrzydło — jaka jest różnica?
Zadaniem spojlera jest sprawienie, aby pojazd był bardziej aerodynamiczny. Taka część samochodowa może być zamontowana w różnych miejscach nadwozia lub wysunięta spod zderzaka. Ze względu na swoje położenie spojlery zaburzają opływ powietrza wokół pojazdu. Skrzydło jest odsunięte od nadwozia. Może wydawać się to absurdalne, ale działa na podobnej zasadzie co skrzydło samolotu. Różnica polega na tym, że siła nośna tego dodatku jest skierowana w dół. Dzięki temu auto nie odrywa się od jezdni, a jest dociskane do nawierzchni. Im wyższa prędkość i większa powierzchnia skrzydła, tym silniejszy jest ten efekt.
Prawidłowo zamontowane skrzydło może znacznie wpłynąć na osiągi aerodynamiczne. Należy jednak pamiętać, że część tego typu musi być dobrze przystosowana do wielkości pojazdu. Nie może też być umieszczona zbyt blisko karoserii. W przeciwnym wypadku będzie działać jak zwykły spojler lub nie przyniesie żadnych efektów.