Tłumik samochodowy — do czego służy?

Tłumik samochodowy — do czego służy?

Wydech samochodowy jest zaskakująco skomplikowanym układem. Ma bardzo znaczący wpływ na działanie pojazdu, a w konsekwencji na komfort jazdy. Jednym z głównych elementów tej konstrukcji jest tłumik końcowy. Ta niepozornie wyglądająca puszka odgrywa istotną rolę. Co więcej, ma duże znaczenie w kontekście estetyki auta. Niestety tłumik jest jedną z najczęściej wymienianych części nie tylko w układzie wydechowym, ale w całym samochodzie. Jest to spowodowane tym, że jego trwałość jest ograniczona. Zmiana tego elementu daje też możliwość prostej i szybkiej modyfikacji auta. Dlatego warto wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas zakupu.

Czym jest tłumik?

Tłumik to tzw. kolba miarowa zamontowana na końcu układu wydechowego. Jest on zainstalowany w celu zniwelowania fal dźwiękowych, które powstają w trakcie pracy silnika. Co więcej, ta część odpowiada także za chłodzenie spalin. Zanim gazy trafią do środowiska, ich temperatura musi zostać znacznie obniżona. We współczesnych samochodach stosuje się wiele modeli tłumików końcowych. Różnią się one nie tylko wydajnością, ale też konstrukcją. Szeroka gama dostępnych elementów umożliwia dobranie odpowiedniej części, która spełni wymagania kierowcy.

Budowa układu wydechowego

Konstrukcja układów wydechowych cały czas się zmienia i obecnie jest zdecydowanie bardziej zaawansowana niż kiedykolwiek wcześniej. Na początku dziejów motoryzacji chodziło tylko o to, aby wyprowadzić spaliny z komory silnika. Współczesny układ wydechowy to skomplikowana konstrukcja, nad którą pracuje wielu inżynierów. Składa się z trzech tłumików (początkowego, środkowego i końcowego) oraz katalizatora. W niektórych modelach do podstawowych elementów dochodzą filtry cząstek stałych i sondy lambda. W tak skomplikowanym zespole części samochodowych, tłumik układu wydechowego wydaje się nieznaczącym dodatkiem. Jest to tylko pozór, którym nie należy się kierować.

Jaka jest rola tłumika w układzie wydechowym?

Tłumik końcowy jest przedłużeniem układu odprowadzania spalin. Służy do tego, aby wyrzucić je poza obrys samochodu. Pozwala kontrolować prędkość, z jaką opuszczają one pojazd, a także niwelować hałas, który generują. Podobnie jak katalizatory tłumiki pracują w bardzo ciężkich warunkach. Części samochodowe tego typu narażone są na agresywne działanie spalin i wysokiej temperatury. Ze względu na ich umiejscowienie są też bardzo podatne na uszkodzenia mechaniczne. Każdy kierowca powinien być więc nastawiony na okresowe naprawy tłumika lub nawet wymianę całej auto części.

Tłumik samochodowy — zasada działania

Tłumik główny składa się z kilku oddzielonych od siebie komór. Połączone są specjalnymi rurkami z perforacją, przesuniętymi względem siebie. Strumień spalin przechodzi przez rurę i wchodzi do pierwszej komory. Uderza tam w przegrodę, odbija się od niej i następnie wchodzi do drugiej rury. W ten sposób trafia do kolejnej komory. Podczas tego procesu fale dźwiękowe zostają wytłumione.

Obecnie na rynku dostępne są zarówno tłumiki fabryczne, jak i takie umożliwiające modyfikację samochodu. Każda z części będzie się różnić nie tylko wielkością, ale także konstrukcją wewnętrzną. Główne zadanie pozostanie zazwyczaj takie samo. Będzie nim oczywiście niwelowanie hałasu i chłodzenie spalin. Wyjątkiem są jedynie tłumiki przelotowe, które powodują, że wydech jest głośniejszy.

Różne rodzaje tłumików

Redukowanie hałasu, czyli wibracji spalin wydobywających się z silnika, może odbywać się na kilka sposobów. Wszystko zależy od konkretnego modelu tłumika samochodowego. Wyróżnia się cztery główne rodzaje.

  • Refleksyjny — działa przez wielokrotne odbijanie fali dźwiękowej. Utrata energii przy każdym odbiciu powoduje tłumienie wibracji.
  • Kombinowany — niweluje dźwięki w szerokim zakresie częstotliwości. W tym modelu używa się kilku różnych metod tłumienia, zamkniętych w jednej obudowie.
  • Interferencyjny — działa na zasadzie wzajemnego wygaszania się dwóch fal dźwiękowych o tej samej częstotliwości. Interferencja może być osiągnięta poprzez rozwidlenie głównego przewodu wylotowego na dwa lub trzy i ich późniejsze połączenie.
  • Absorpcyjny — składa się z perforowanej rury i waty tłumiącej. Przepływające przez rurę spaliny mają kontakt z przestrzenią wypełnioną watą. Urządzenie tego typu tłumi tylko drgania o dużej częstotliwości. Dlatego stosuje się go tylko wraz z innymi rozwiązaniami.

Jak wybrać dobry tłumik?

Wybierając tłumik końcowy, warto pamiętać o możliwości modyfikacji auta pod własne preferencje. Oczywiście najbezpieczniejszą opcją jest zastosowanie rozwiązania polecanego przez producenta, ale na rynku znajduje się wiele części, które można zamontować w samochodzie z pozytywnym skutkiem. Nie można jednak zapominać o kilku czynnikach, które powinny wpływać na ostateczną decyzję. Przede wszystkim należy dostosować tłumik do gabarytów pojazdu. Inaczej może okazać się, że nie ma miejsca na zainstalowanie nowej części. Konieczne jest też dopasowanie elementu do średnicy rury dolotowej. Istotny może okazać się również kształt. Jeśli wybierze się część, która znacznie różni się od oryginału, to spasowanie jej z podwoziem może być niemożliwe.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.