Trapy 4×4 — do czego służą?

23 kwietnia, 2022

Trapy to akcesoria, które powinny znaleźć się na wyposażeniu każdego samochodu terenowego. W niektórych sytuacjach sam napęd off-road 4×4 może nie wystarczyć. W praktyce nawet najlepiej dostosowany pojazd może się zakopać w błocie czy piasku. Dlatego warto być przygotowanym na takie sytuacje. Istnieje wiele różnych części, które mogą pomóc w wydostaniu się z tarapatów. Trapy nie wymagają żadnego źródła energii. Ze względu na swoją prostotę wykorzystywane były na długo przed wyciągarkami. Są stosunkowo tanie, a ich użycie nie wymaga wielkiego wysiłku.

Trapy błotne — co to takiego?

Obecnie świat off-road stał się otwarty nie tylko dla prawdziwych wyjadaczy, ale także dla zwykłych miłośników samotnych wycieczek za miasto. Wiele nowych osób nie zdaje sobie sprawy, jakie części potrzebne są podczas terenowych wypraw. Trapy off-road to podłużne podkładki pod koła samochodu, które zapewniają lepszą przyczepność. Idealnie nadają się do quadów, pickupów, SUV-ów czy dużych aut, które zaprojektowane są specjalnie do jazdy w trudnych warunkach.

Trapy off-road można porównać do najazdów, po których auto wjeżdża na lawetę. Podkładki tego typu zostały wymyślone na potrzeby pojazdów wojskowych. Dzięki nim można było uniknąć długich postojów, spowodowanych zakopaniem. Z czasem rozwiązanie to znalazło zastosowanie także w jeździe terenowej. Komplet trapów 4×4 to obecnie podstawowe wyposażenie dla każdego kierowcy, który lubi wyzwania.

Trapy off-road — przydatne wyposażenie

Trapy 4×4 podkłada się pod oponę, aby ta znowu mogła złapać przyczepność i bezproblemowo przejechać przez przeszkodę. Jest to zatem bardzo użyteczny sprzęt. Co więcej, jest też prosty w obsłudze i rzadko zawodzi, gdyż nie wymaga żadnego zasilania czy skomplikowanego montowania. Trapy off-road można wykorzystywać zarówno na grząskim terenie, jak i podczas pokonywania przeszkód takich jak rowy, szczeliny, strumienie wodne czy ostre skały. Znacznie zmniejszą one ryzyko uszkodzenia opon lub utraty przyczepności.

Różne rodzaje trapów off-road

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów trapów 4×4. Mają one różne zastosowania sugerowane przez producentów. Warto zawsze dostosować wybrany komplet podkładek do terenu, po którym pojazd porusza się najczęściej. Wtedy ich użycie będzie łatwiejsze i przyniesie lepsze efekty. Istnieją trzy podstawowe typy trapów off-road.

  • Trapy plastikowe — ich powierzchnia ma specjalne wypustki, dzięki którym opona ma dużo większą trakcję. Ze względu na materiał, z którego są wykonane, są bardzo lekkie. Zazwyczaj ich waga nie przekracza kilku kilogramów. Nie cechują się przez to największą wytrzymałością. Dlatego przeznaczone są głównie na piach i błoto. Nie sprawdzą się przy naprawdę ciężkich samochodach, ale będą idealne do quadów i mniejszych pickupów.
  • Trapy kevlarowe — tzw. kevlary oferują dużo większą wytrzymałość od plastikowych odpowiedników. Sprawdzą się przez to przy ciężkich samochodach, a także nadadzą się do budowy mostków. Największą wadą tego rodzaju trapów błotnych jest ich waga, która wynosi nawet 10 kg. Może stanowić to duży problem podczas wyciągania ich z piachu. Są też płaskie, przez co nie zapewniają tak dobrej trakcji.
  • Trapy stalowe — trapy 4×4 wykonane ze stali są wytrzymałe, ale wyróżniają się też swoim ciężarem. Zapewniają jednak sporo trakcji dzięki swojej drabinkowej konstrukcji. Duża przyczepność to bardzo pożądana cecha przy próbie wydostania się z błota.

Największym minusem trapów 4×4 jest ich rozmiar. Nie są one poręczne i wygodne w transporcie. Ich zalety pozostają jednak niepodważalne.

Jak poprawnie stosować trapy 4×4?

Stosowanie trapów na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie proste. Sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana. Jest kilka aspektów, na które powinno zwrócić się uwagę, zanim chwyci się za podkładki. Dotyczy to zwłaszcza początkujących miłośników wycieczek terenowych.

W przypadku zakopania się w błocie czy piachu warto zobaczyć, które koła się kręcą. Ze względu na działanie dyferencjału ruszać może się tylko jedno koło na każdej z osi. Trapy 4×4 podkłada się pod te, które się obracają. Mostki można rozłożyć też, zanim przejedzie się przez przeszkodę. Dzięki temu auto na pewno się nie zakopie.

Zobacz podobne