Spis treści
Najczęściej poruszanymi charakterystykami samochodów są cechy wizualne, maksymalne osiągi czy też sam komfort i stylizacja wnętrza. Nieco rzadziej wspomina się o tym, jak dobrze prowadzi się dany pojazd. Bardzo duży wpływ na komfort kierowania autem mają różne zawieszenia samochodowe. Jest to element, który można modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb. Warto jednak wiedzieć, który układ posiada właściwości o odpowiednim charakterze.
Podstawowe typy zawieszenia
Zanim podejmiesz decyzję, warto zastanowić się, jakie są rodzaje zawieszeń, które będą się idealnie sprawować w Twoim aucie. Będzie to miało duży wpływ na komfort jazdy, ale także na eksploatację pojazdu. Najpopularniejsze typy mogą okazać się zupełnie niezgodne z preferowanym stylem jazdy i posiadaną przez Ciebie maszyną.
Seryjnie montowane zawieszenia nastawione są przede wszystkim na kompromis. Zalety masowego produktu są bardzo często przyćmiewane przez jego wady. Dlatego wartym rozważenia wyjściem jest zwykła wymiana sprężyn. Jest to najprostsze i najtańsze rozwiązanie, które może dostosować układ zawieszenia pod przedstawione wymagania. Nie wymaga też znacznej ingerencji, więc nie ma dużego ryzyka uszkodzenia innych podzespołów. Jedyne, na co należy uważać to seryjny amortyzator. Przy dużej eksploatacji zbyt krótkie i sztywne sprężyny mogą powodować jego uszkodzenia.
Zawieszenie sportowe
Jeśli istnieje możliwość wydania większej sumy pieniędzy, można zdecydować się na specjalne zawieszenie sportowe. Jest to jeden z typów układów zawieszenia, który posiada dedykowane sprężyny i zestawy amortyzatorów. Po zainstalowaniu ich w aucie zostaje ono odpowiednio obniżone i usztywnione. Podstawowe typy układów tego rodzaju zwiększają dynamikę jazdy, a jednocześnie ograniczają negatywny wpływ na komfort kierowcy. Istotne zalety pojazdów wyposażonych w takie zawieszenia samochodowe to duża wydajność i ograniczenie niechcianych efektów nad oraz podsterowności.
Zawieszenia gwintowane
Bardzo popularne rodzaje układów zawieszenia to te gwintowane. Jednym z głównych czynników, który sprawia, że są one tak często stosowane w samochodach osobowych, jest ich wszechstronność. Nie da się ukryć, że duże znaczenie ma też to, ile kosztuje dany układ, a cena gwintowanego nie należy do najwyższych. Mimo dość masowego charakteru tego produktu oferuje on duże możliwości modyfikacji. Umożliwia on niskie osadzenie samochodu, co ma bardzo dobry wpływ na komfort jazdy.
Nieco droższe rodzaje układów zawieszenia gwintowanego pozwalają też dostosować wysokość, twardość czy pochylenie. Podstawowe typy gwarantują pełną kontrolę nad wysokością, jednak nie posiadają już innych funkcji. Dzięki tak dużej wszechstronności zaawansowane modele stosowane są powszechnie w wyczynowych sportach motorowych, ale także w tuningu.
Zawieszenia pneumatyczne
Jednym z bardziej zaawansowanych typów układów zawieszenia jest rozwiązanie pneumatyczne. Jest ono szczególnie polecane kierowcom, którzy potrzebują jeszcze większego obniżenia. W tym modelu sprężyny zostają zastąpione gumowymi poduszkami, które wypełniane są powietrzem przy użyciu kompresora. Dzięki temu możliwe jest opuszczenie samochodu jeszcze niżej niż w przypadku typu gwintowanego. Może to być bardzo przydatne w samochodach osobowych, które używane są do jazdy po mieście. Możliwość ciągłego kontrolowania wysokości ułatwia manewrowanie na nierównych drogach i pomiędzy krawężnikami.
Zastosowanie poduszek w samochodowych układach zawieszenia wiąże się też niestety z pewnym ryzykiem. Ich konstrukcja jest bardzo delikatna, przez co mogą one być podatne na uszkodzenia. W niektórych przypadkach niebezpieczne dla nich mogą być nawet kamienie czy gałęzie na drodze. Elastyczna guma, z której są wykonane, nie ma też zbyt długiej żywotności. Dlatego należy pamiętać o kontrolowaniu stanu całej instalacji, gdyż skomplikowane naprawy mogą być bardzo kosztowne.
Zawieszenia hydrauliczne
Rozwiązanie hydrauliczne kojarzy się zazwyczaj z tzw. lowrider-ami. Nie jest to jeden z najczęściej stosowanych typów układów zawieszenia, jednak czasem jest montowany nawet w zwykłych samochodach osobowych. Obecnie główne zastosowania tego produktu to różne modele maszyn budowlanych i wojskowych. Historia tego systemu sięga lat pięćdziesiątych. Podstawowym jego elementem jest olej mineralny, który przepływa przez dwustronny zawór. Naśladuje tym działania obecne w klasycznych samochodowych układach zawieszenia. Przez zachowanie oleju nie jest konieczne zastosowanie żadnych dodatkowych amortyzatorów. Coraz częściej spotykane są rodzaje zawieszeń sportowych lub gwintowanych, które umożliwiają podniesienie przodu samochodu. Ułatwia to znacznie przejeżdżanie przez krawężniki lub progi zwalniające.