System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
System monitorowania ciśnienia w oponach, znany jako TPMS (z ang. Tire Pressure Monitoring System), to zaawansowana funkcja bezpieczeństwa, która została wprowadzona w celu poprawy bezpieczeństwa pojazdu oraz optymalizacji eksploatacji opon. Działa na zasadzie ciągłego kontrolowania poziomu ciśnienia w każdej z opon samochodu. System ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia nieprawidłowości, czyli zbyt niskiego lub zbyt wysokiego ciśnienia, które mogłoby prowadzić do nadmiernego zużycia opon, utraty przyczepności, a nawet groźnego w skutkach pęknięcia opony podczas jazdy.
Rodzaje i działanie systemu TPMS
Istnieją dwa główne typy systemów TPMS: bezpośredni (Direct TPMS) i pośredni (Indirect TPMS). System bezpośredni wykorzystuje czujniki ciśnienia umieszczone wewnątrz każdej z opon, które mierzą faktyczne ciśnienie i temperaturę powietrza, a następnie przesyłają te informacje do komputera pokładowego. System pośredni natomiast, korzysta z istniejących sensorów ABS (systemu antypoślizgowego) do monitorowania i porównywania prędkości obrotowej kół, która może wskazywać na zmianę ciśnienia, ale nie dostarcza bezpośrednich pomiarów ciśnienia.
Zarówno bezpośredni, jak i pośredni TPMS mają swoje zalety oraz wady. Bezpośredni system jest dokładniejszy i dostarcza bardziej szczegółowych informacji, ale jest droższy w obsłudze i wymianie elementów. Pośredni system jest mniej kosztowny i prostszy w utrzymaniu, jednakże jego dokładność pomiaru jest niższa. Niezależnie od typu, systemy TPMS są obecnie standardowym wyposażeniem w nowych pojazdach w wielu regionach świata, w tym w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, co podkreśla ich znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach.