Geometria zawieszenia — jakie ma znaczenie i dlaczego trzeba ją korygować?

23 kwietnia, 2022

Istnieje kilka głównych objawów, które wskazują na konieczność wyregulowania geometrii zawieszenia. Najczęstszym z nich jest ściąganie samochodu w jedną stronę po puszczeniu kierownicy. Kolejną przesłanką może być niewłaściwe i dziwne zachowanie podczas pokonywania zakrętów. Warto również zwrócić uwagę na bieżnik. Jeśli zużywa się on nierównomiernie, to jest to najwyższy czas na wizytę w warsztacie. Dlaczego jest to tak istotne? Dowiedz się, jakie znaczenie ma poprawne ustawienie kół podczas jazdy i co daje dobrze skorygowane zawieszenie samochodu.

Czym jest geometria zawieszenia?

Układ kierowniczy samochodów skonstruowany jest w taki sposób, aby zapewnić odpowiednią mobilność pojazdu. Głównym czynnikiem jest zachowanie wymaganych wartości kątów ustawienia kół. Zależności pomiędzy tymi kątami znane są właśnie jako geometria zawieszenia. Dobre rozłożenie opon nie tylko wspomaga zwrotność, ale także ułatwia jazdę oraz zapobiega nadmiernemu i niewłaściwemu zużywaniu się bieżnika. Znalezienie złotego środka nie należy jednak do najłatwiejszych zadań. Konieczne jest odszukanie kompromisu pomiędzy ustawieniem kół przy poruszaniu się w linii prostej i na zakrętach. W pierwszym przypadku optymalnym rozwiązaniem byłoby położenie płaszczyzn obrotu kół równolegle do osi pojazdu. W drugim ważniejsze jest to, aby koła wewnętrzne poruszały się po promieniu mniejszym od tych zewnętrznych. Właściwe skalibrowanie tego układu sprawi, że cała powierzchnia opony będzie zawsze stykała się z jezdnią. Dzięki temu auto zachowa przyczepność, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Dlaczego geometria wymaga regulacji?

Nawet w trakcie zwykłej eksploatacji zawieszenie samochodu oraz układ kierowniczy narażone są na działanie wielu sił, które mogą im zaszkodzić. Koła wpadają często w nierówności i dziury, przez co ich zbieżność może ulec zmianie. Z kolei podjeżdżanie pod krawężniki może spowodować szybsze zużycie lub trwałe uszkodzenia różnych podzespołów. W nieszczęśliwych przypadkach wystarczy, że którekolwiek z kół wjedzie w jedną dziurę, a geometria zawieszenia samochodu zostanie utracona. Zmienia się ona również wtedy, kiedy do układu kierowniczego montowane są nowe części. Zastępowanie wahaczy, amortyzatorów, łączników stabilizatora i końcówek drążków kierowniczych wymaga wprowadzenia korekt. Podobna sytuacja występuje po zamontowaniu nowych opon. Mają one wyższy bieżnik niż te zużyte, a co za tym idzie geometria i zbieżność zostają zmienione.

Zła geometria — kiedy dokonać regulacji?

Jeśli chodzi o jakiekolwiek urządzenia mechaniczne, regularna kontrola to podstawa, której nie można lekceważyć. Dotyczy to każdego auta. Przy standardowej eksploatacji regulowanie geometrii zawieszenia samochodu raz w roku będzie wystarczające. Należy jednak pamiętać, że istnieje kilka przypadków, w których należy udać się do warsztatu natychmiastowo. Skorygowanie parametrów zbieżności przednich kół będzie konieczne, gdy:

  • samochód uczestniczył w kolizji lub wypadku,
  • zamontowane zostały nowe opony, części układu zawieszenia lub kierowniczego,
  • samochód wjechał w głęboką dziurę,
  • zauważono pogorszenie komfortu jazdy.

Warto mieć na uwadze, że w niektórych przypadkach przeprowadzenie korekt będzie niemożliwe. Po poważnych uszkodzeniach lub zużyciu części zawieszenia i układu kierowniczego konieczna będzie wymiana odpowiednich elementów. Większość takich sytuacji następuje po wypadkach, w których auto mocno ucierpiało. Skrzywienie komponentów w konstrukcji lub przesunięcie punktów mocowania wymaga przeprowadzenia innych operacji.

Jakie parametry opisują geometrię zawieszenia?

Geometria zawieszenia określana jest przez kilka głównych parametrów. W trakcie jej ustawiania możliwa jest regulacja tylko jednego z nich, czyli zbieżności kół. Korekta wszystkich pozostałych wytycznych wymaga dokonania wymiany określonej części na nową. Aby utrzymać je w dobrym stanie, należy regularnie poddawać pojazd okresowym badaniom. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu.

  • Zbieżność przednich kół — w ten sposób opisuje się nierównoległość ustawienia opon podczas jazdy na wprost. Jest ona zazwyczaj mierzona w milimetrach lub procentach. Zbyt duże ustawienie zbieżności sprawia, że auto dobrze trzyma kierunek podczas jazdy prosto, jednak wchodzenie w zakręty może sprawiać trudności. Z kolei przeciwnymi właściwościami będzie charakteryzowała się duża rozbieżność.
  • Kąt pochylenia koła — jest to odchylenie płaszczyzny obrotu koła od pionu, które mierzone jest w stopniach. Za duży kąt pochylenia koła powoduje ściąganie auta w jedną stronę. Wpływa to bardzo na zużycie opon, gdyż dochodzi do nierównomiernego, krzywego ścierania bieżnika. Złe położenie może też prowadzić do przyspieszonej eksploatacji łożysk piast.
  • Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy — ten parametr przedstawia odchylenie od pionu osi obrotu zwrotnicy, które również jest mierzone w stopniach. Niewłaściwe ustawienie tych elementów przyspiesza zużycie łożysk piast.
  • Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy — jest to poprzeczne odchylenie osi obrotu zwrotnicy.

Niepoprawne skorygowanie któregokolwiek z tych parametrów wpływa negatywnie na komfort jazdy. Istotnym efektem ubocznym jest też znacznie przyspieszone zużywanie się części układu kierowniczego.

Zobacz podobne