Jak dbać o układ napędowy samochodu?

23 kwietnia, 2022

Układ napędowy składa się nie tylko z silnika, ale także z wielu innych komponentów takich jak skrzynia biegów czy sprzęgło. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że wciskając pedały, ma się realny wpływ na właściwe działanie mechanizmu. Dlatego o złym stanie części informuje dopiero specjalista, kiedy naprawa staje się koniecznością. Warto więc zaznajomić się z tym, jak można wpłynąć na wydłużenie żywotności wszystkich elementów układu napędowego. Awarie i usterki nie będą wtedy częstym problemem.

Jak działa sprzęgło?

Sprzęgło służy przede wszystkim do odraczania układu napędowego przed skrzynią biegów. Jest to niezbędne działanie przy ruszaniu oraz zatrzymywaniu się. Wykonuje się je poprzez naciśnięcie pedału sprzęgła. Gdy zostaje on zwolniony, to układ napędowy samochodu jest w pełni połączony z kołami pojazdu.

Tarcza klasycznego sprzęgła w samochodzie z manualną skrzynią biegów ma za zadanie przenieść cały moment obrotowy. Jest on oczywiście generowany przez silnik i przekierowywany z wału korbowego na przekładnię. Sprzęgło jest więc jednym z najbardziej obciążonych elementów klasycznego układu napędowego. Narażone jest na duże naciski i wysokie obroty. Dlatego niepoprawne używanie tego modułu może doprowadzić do usterki lub awarii.

Jak poprawnie używać sprzęgła?

W trakcie działania sprzęgła powstaje zjawisko poślizgu tarczy w stosunku do powierzchni. Odpowiada ono za zniszczenie tej części, gdyż wyciera się specjalna okładzina, która zapewnia adekwatnie duży współczynnik tarcia. Od kierowcy zależy, jak długo będzie trwał ten poślizg.

Za wolne puszczanie sprzęgła przy wysokich obrotach silnika może doprowadzić do szybkiego zużycia tarczy. Do usterek i awarii prowadzi więc przede wszystkim ostra i szybka jazda. Jakakolwiek zmiana biegu w takich warunkach naraża tarczę na duże obciążenie. Tej części nie służy też długa jazda w korkach. Momenty poślizgu pojawiają się wtedy znacznie częściej niż podczas normalnej jazdy.

Zużyte sprzęgło — jakie są skutki?

Zbyt duże obciążenie sprzęgła sprawia, że tylko część momentu obrotowego trafia do skrzyni biegów i kół. W takiej sytuacji auto osiąga właściwą prędkość opornie i powoli pomimo puszczenia pedału i zwiększenia obrotów silnika. Znacznie pogarsza to dynamikę jazdy. Ignorowane usterki mogą doprowadzić do pęknięcia sprężyny dociskającej oraz awarii łożyska oporowego. Takie uszkodzenia będą wiązały się z koniecznością wizyty w warsztacie.

Jak dbać o napęd na cztery koła?

Napęd na cztery koła jest o wiele bardziej skomplikowanym układem. Każdy użytkownik powinien wiedzieć, jak należy o niego zadbać. Przede wszystkim kluczowe jest rozróżnienie rodzajów napędu na obie osie. Najpopularniejsze warianty to:

  • układ napędowy dołączany elektronicznie,
  • układ napędowy dołączany ręcznie,
  • układ napędowy stały.

Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. Najbardziej wszechstronny i tani w produkcji jest napęd dołączany elektronicznie. Manualny odpowiednik spisuje się najlepiej w warunkach terenowych. Napęd stały charakteryzuje się wysoką wydajnością i płynnością, ale zwiększa też koszty eksploatacji.

Układ napędowy samochodu 4×4 — jak należy go używać?

Pierwszym elementem, na który należy zwrócić uwagę, są opony. Na każdym z kół rodzaj ogumienia powinien być taki sam. Różnica w bieżnikach i ciśnieniu nie sprzyja prawidłowej eksploatacji układu napędowego samochodu 4×4. W napędzie stałym może wpłynąć na pracę centralnego dyferencjału. Z kolei w elektronicznych systemach może powodować zaburzenie przekazu informacji.

Bardzo ważne jest też odpowiednie ruszanie. Zwalnianie sprzęgła na wysokich obrotach powoduje dodatkowe obciążenie. Jeśli samochód rusza gwałtownie i szybko, to konieczne mogą okazać się częste naprawy lub wymiany części.

Napęd na cztery koła — przydatne wskazówki

Aby właściwie zadbać o układ napędowy 4×4, należy przede wszystkim zawsze wymieniać komplet kół. Dzięki temu bieżnik będzie zużywany równomiernie. Istotne są też częste kontrole ciśnienia w ogumieniu i regularne wymiany oleju.

Podczas jazdy trzeba pamiętać o tym, żeby nie przesadzić z obrotami podczas ruszania. Dobrą praktyką jest też blokowanie drugiej osi tylko wtedy, gdy jest taka potrzeba. Odblokowanie powinno następować przed wjazdem na przyczepną nawierzchnię. Stosowanie się do tych wskazówek może znacznie zwiększyć żywotność układu napędowego.

Zobacz podobne