Jak działa kolektor ssący i co może się w nim zepsuć?

Jak działa kolektor ssący i co może się w nim zepsuć?

Kolektor ssący nazywany też dolotowym jest istotnym elementem w całej konstrukcji jednostki napędowej. Jego uszkodzenie mechaniczne czy awaria może mieć poważne skutki dla samochodu. Sam element nie jest bardzo podatny na usterki, jednak problemy z sąsiednimi układami mogą wpływać na zakłócenie jego pracy. Dlatego warto wiedzieć, jak zadbać o kolektor ssący. Dzięki tej wiedzy można oszczędzić sporo pieniędzy i czasu.

Co to jest kolektor ssący i do czego służy?

Najprościej mówiąc, kolektor ssący dostarcza powietrze lub mieszankę paliwowo-powietrzną do cylindrów silnika. Pożądany jest jak najmniejszy opór tego przepływu. Sam element zbudowany jest z korozjoodpornych przewodów. Ich liczba zależy od tego, ile komór spalania znajduje się w silniku. Kolektor odgrywa też często inną rolę. Mianowicie łączy inne części samochodowe takie jak nagrzewnica, chłodnica czy filtr z cylindrem.

Nowoczesny kolektor ssący jest zazwyczaj wyposażony w klapy dolotu. Przyczyniają się one znacznie do polepszenia momentu obrotowego, kiedy silnik pracuje na najniższych obrotach. Poza tym zwiększają szybkość przepływu powietrza. Odpowiedzialne są także za ułatwienie mieszania się go z paliwem. Taka konstrukcja kolektorów ssących pozwala w dużym stopniu złagodzić wibracje, które występują przy gaszeniu silnika. Tym samym wydłużona zostaje żywotność dwumasowego koła zamachowego, czyli elementu układu przeniesienia napędu.

Najpopularniejsze awarie kolektora ssącego

Jedna z najpopularniejszych usterek, która jest bezpośrednio związana z kolektorem ssącym, to rozszczelnienie uszczelek. Znajdują się one tuż pod nim. Niekontrolowany dopływ powietrza w silnikach może skutkować przerywaną pracą na biegu jałowym. Może także spowodować zauważalny spadek mocy samochodu. Te objawy dają często o sobie znać poprzez charakterystyczne syczenie, dobiegające z okolic kolektora.

Problemem, który może doprowadzić do uszkodzenia kolektora ssącego, jest gromadzący się w nim nagar. Jest to osad, tworzący się z oleju smarowego i niespalonych cząstek paliwa. Zbieranie się tej substancji nie jest spowodowane przez kłopoty z kolektorem. Winę ponosi tutaj nieprawidłowa praca osprzętu silnika. Przyczynić do tego może się również zużyta turbosprężarka.

Jak zadbać o kolektor ssący?

Odpowiednio konserwowany kolektor ssący czy też dolotowy może służyć bezawaryjnie przez naprawdę długie lata. Aby dobrze o niego zadbać, należy przede wszystkim systematycznie go czyścić. Tak jak inne części samochodowe, kolektor nie będzie działał idealnie, jeśli znajdują się na nim różne osady i drobinki. Na tym elemencie może zgromadzić się także nagar, który trzeba usunąć. Można się go pozbyć przy pomocy środków rozpuszczających tłuszcz i brud. W tym celu konieczny jest demontaż komponentu. Kiedy jest on odłączony od auta, warto przy okazji wymienić uszczelkę, która znajduje się przy głowicy.

Istnieje też sposób na oczyszczenie kolektora ssącego bez demontowania układu. Służą do tego specjalne środki chemiczne. Specyfiki tego rodzaju czyszczą element poprzez rozpuszczanie nagaru. W celu zaaplikowania płynu należy zdjąć przewód doprowadzający powietrze, a następnie wlać do niego płyn przy uruchomionym silniku samochodu. Jest to o wiele szybsza metoda. Dodatkowo znacznie prostsza od czyszczenia ręcznego. Rozłożenie oraz późniejszy montaż części w aucie wymaga pewnych umiejętności. Jedyną wadą tego rozwiązania jest to, że oderwane od kolektora ssącego resztki brudu trafiają to katalizatora i filtra cząstek stałych.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.