Jak zwiększyć prześwit samochodu?

23 kwietnia, 2022

Prześwit w samochodzie oznacza odległość pomiędzy podwoziem samochodu a powierzchnią jezdni. Ta przestrzeń odgrywa kluczową rolę, kiedy przejeżdża się przez różne nierówności terenu lub porusza się po koleinach starych i wiejskich dróg. Na wysokość zawieszenia powinien więc zwrócić uwagę każdy kierowca. Dzięki dokładnej wiedzy o prześwicie można zawsze stwierdzić, czy pojazd jest w stanie pokonać konkretną przeszkodę. W przypadku, kiedy domyślne zestawienie parametrów nie jest wystarczające, można zdecydować się na jedno z kilku rozwiązań. Sprawdź, które spisze się najlepiej w Twoim samochodzie.

Czym różni się prześwit podłużny od poprzecznego?

Podział ten jest używany głównie przez entuzjastów jazdy terenowej. W przypadku samochodów z dużym prześwitem oba rodzaje mogą mieć znaczenie. W przypadku zwykłych osobówek to rozróżnienie nie jest tak istotne. Mimo to warto zapoznać się z tym, na czym polega. Prześwit poprzeczny oznacza odległość od podłoża do najniżej położonego punktu pojazdu, znajdującego się pomiędzy kołami. Z kolei prześwit podłużny to odległość, która dzieli podłoże i najniżej położony element pomiędzy osiami.

Czy warto zwiększać prześwit auta?

Prześwit pojazdu zależy zawsze od jego klasy. Auta sportowe charakteryzują się stosunkowo niskim zawieszeniem, zamieszonym około 13 centymetrów od podłoża. SUV-y czy terenówki są z kolei samochodami z dużym prześwitem wynoszącym 20 centymetrów. Najpopularniejsze, ekonomiczne samochody osobowe dysponują prześwitem sięgającym około 15 centymetrów. Wydaje się on zazwyczaj wystarczający. Jednak, kiedy weźmie się pod uwagę, jak bardzo może się zmniejszyć, sytuacja ulega zmianie. Gdy do samochodu wejdą pasażerowie lub zapakuje się do bagażnika ciężki ładunek, to wysokość zawieszenia będzie się różnić. Nawet samochód z dużym prześwitem podłużnym może stracić kilka centymetrów.

Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podwyższeniem środka ciężkości pojazdu jest stan dróg na terenie, w którym auto się porusza. Dziury, koleiny czy progi zwalniające nie są przyjazne nisko zawieszonym samochodom. Mogą one powodować częste zahaczanie podwozia o nawierzchnię. W nowszych autach zabezpieczeniem przed takimi wydarzeniami są specjalne płyty przy silniku. Mimo to w przypadku mocnego uderzenia istnieje ryzyko uszkodzenia miski olejowej, obudowy skrzyni biegów, podłużnic katalizatora czy tłumiku. Dlatego samochody z dużym prześwitem często bardziej przypadają kierowcom do gustu.

Jakie są negatywne skutki zwiększenia prześwitu?

Decydując się na zwiększenie prześwitu, należy mieć na uwadze, że zachowanie samochodu na drodze może ulec pewnej zmianie. Jej przyczyną jest podniesienie środka ciężkości pojazdu. Samochód z dużym prześwitem ma większość swojej wagi wyżej niż normalna osobówka. Dlatego podczas jazdy kierowca może zauważyć, że:

  • samochód zaczyna się bardziej toczyć w ostrych zakrętach,
  • wydłuża się droga hamowania,
  • pogarsza się sterowność przy dużych prędkościach,
  • zużycie paliwa wzrasta w zależności od stylu jazdy.

Oprócz przesunięcia środka masy zwiększa się także przepływ powietrza pod samochodem. Z tego powodu przyczepność opon do jezdni nie będzie już tak dobra. Aby zminimalizować wszystkie efekty uboczne, nie zaleca się zwiększania prześwitu o więcej niż 5 centymetrów od normalnego zestawienia.

Podnoszenie wysokości zawieszenia przez felgi lub opony

Na wysokość zawieszenia mogą znacznie wpłynąć felgi lub opony o wyższym profilu niż te seryjne. Jest to podstawowy sposób na podwyższenie samochodów o prześwicie, który uniemożliwia komfortową jazdę. Największą zaletą tego rozwiązania jest brak ingerencji w zwieszenie. Warto mieć na uwadze, że większa średnica koła może spowodować spadek mocy pojazdu oraz zwiększenie spalania. Jest to spowodowane tym, że na ten sam obrót koła przypada nieco dłuższa droga do jego pokonania. Należy też pamiętać, że przed zwiększeniem profilu opony trzeba sprawdzić, czy wybrany rozmiar jest odpowiedni. Najważniejsze jest, aby przy pełnym zakresie skrętu koło mieściło się w nadkolu i w żadnym miejscu nie obcierało o elementy karoserii.

Przeprowadzanie liftu zawieszenia

Lift zawieszenia jest możliwy do wykonania w praktycznie każdym aucie. Dzięki tej technice nawet samochody z dużym prześwitem mogą jeszcze bardziej podwyższyć zawieszenie. Ten rodzaj operacji może być przeprowadzony na kilka różnych sposobów. Najpopularniejsze metody opierają się na zamontowaniu konkretnych części dodatkowych np.:

  • gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami,
  • gumowych dystansów, które umieszcza się pomiędzy zwojami sprężyn,
  • sprężyn o grubszej średnicy zwoju,
  • dłuższych sprężyn i amortyzatorów,
  • tulejki dystansowej nad amortyzatorem.

Podczas tego rodzaju ingerencji w zawieszenie należy pamiętać o równomiernym podniesieniu przodu i tyłu. Dzięki temu geometria samochodu będzie się nadal zgadzała. W związku z tym zniwelowane zostaną straty w komforcie jazdy i przyczepności.

Wymiana amortyzatorów i sprężyn

Prześwit w aucie może zmniejszać się z długim użytkowaniem. Jest to najczęściej spowodowane zużywaniem się amortyzatorów i sprężyn. Z biegiem czasu tracą one swoje właściwości na skutek nadmiernego przeciążania samochodu na nierównych terenach. Jeśli jednak wymienione części są nowe, a przestrzeń nie zwiększa się, to prawdopodobnie dobrane zostały złe elementy. Aby prawidłowo dopasować zamienniki, powinno się zawsze dokonywać wyboru po podaniu sprzedawcy numeru nadwozia. Nie warto też oszczędzać na zakupie, gdyż amortyzatory słabszej jakości szybko się zemszczą. Mogą znowu zmniejszyć prześwit lub znacząco wpłynąć na komfort podróżowania.

Zobacz podobne