Napęd stały, dołączany czy automatyczny — który wybrać?

23 kwietnia, 2022

Wybór właściwego samochodu nie należy do najłatwiejszych. Jednym z podstawowych czynników, który może okazać się decydujący, jest rodzaj napędu. W tej kwestii coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest to wykorzystujące obie osie. W samochodach typu SUV, w tym także terenowych stosuje się z reguły trzy warianty napędu na 4 koła: stały, dołączany lub automatyczny. Sprawdź, czym się różnią i wybierz ten, który najlepiej spełnia Twoje wymagania.

Do czego przydaje się napęd stały na 4 koła?

Uważa się, że ze wszystkich napędów na cztery koła, to właśnie ten stały najlepiej spisuje się na szosach i innych drogach asfaltowych. Istnieją jednak pewne zastrzeżenia, które warto wziąć pod uwagę. Napęd 4×4 tego typu charakteryzuje się znakomitymi właściwościami jezdnymi. Chodzi tu o trakcję i zachowanie samochodu w zakręcie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Pod tymi względami jest to najlepsze rozwiązanie. Równomierny rozkład siły napędowej powoduje, że zachowanie auta jest naturalne i przewidywalne. Dla porównania napęd automatyczny dołącza i odłącza oś, co wprowadza pewien zamęt.

Jak działa napęd stały w terenie?

Napęd stały ma jednak też kilka wad. Dotyczą one przede wszystkim jazdy w ekstremalnych warunkach. Jeśli podczas ruszania nawet jedno z kół zostanie pozbawione przyczepności, to pozostałe trzy prawdopodobnie niczego nie zdziałają. W takim wypadku auto nie ruszy nawet z miejsca. Stały napęd na 4 koła nie jest więc przeznaczony do jazdy w terenie. Aby był on przydatny w takich warunkach, musi mieć blokadę centralnego mechanizmu różnicowego.

Stały układ spisze się więc doskonale w samochodzie drogowym. Zapewni w nim najlepsze właściwości jezdne. Należy mieć jednak na uwadze, że jego duża masa może wpłynąć na większe zużycie paliwa. Z kolei do zadań ekstremalnych może okazać się rozwiązaniem zupełnie nieopłacalnym.

Jak sprawdza się napęd 4×4 dołączany ręcznie?

Dołączany ręcznie napęd na cztery koła będzie sprawdzał się idealnie w samochodach terenowych. Jest to rodzaj układu, który wręcz wywodzi się z takich pojazdów. Tego typu auta jeżdżą po szosie powoli, więc w takich warunkach można zrezygnować z napędu na jedną oś. Wyłączenie przedniej osi zmniejsza opory, a co za tym idzie zużycie paliwa. Należy jednak pamiętać, że niewskazane jest poruszanie się tej klasy konstrukcją po twardej nawierzchni. Wyjątkami są sytuacje, kiedy jest bardzo ślisko lub trzeba przejechać przez zaspy śnieżne.

Kierowcy zwykli chwalić dołączany mechanicznie napęd na cztery koła ze względu na to, że można go włączyć w każdej chwili. Jest to istotne w przypadku, kiedy nagle skończy się dobra przyczepność. Wystarczy chwila i prowadzący ma do dyspozycji koła, które będą w stanie wyprowadzić go z trudnej sytuacji. Stałe rozwiązanie wymagałoby zatrzymania się w celu włączenia blokady.

Czym charakteryzuje się automatyczny napęd na 4 koła?

Automatycznie dołączany napęd na 4 koła jest obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem w samochodach SUV i osobowych. Nie wymaga on żadnej ingerencji kierowcy, gdyż włącza się sam w razie poślizgu lub innej potrzeby. Jest to więc z pewnością bardzo wygodna opcja. Prosta w obsłudze, a dodatkowo ważąca stosunkowo niewiele, co skutkuje niższym zużyciem paliwa. Nie wymaga też ręcznego przekładania w trudnych warunkach.

Oprócz wysokiej klasy i komfortu użytkowania automatyczny napęd na 4 koła ma także swoje wady. Nie jest on tak skuteczny w terenie, jak napęd dołączany mechanicznie. Co więcej, ma on tendencję do przegrzewania się przy długotrwałej eksploatacji. Skutkiem tego jest niższa skuteczność w trudnych warunkach. Z kolei na nawierzchni utwardzonej układ automatyczny nie jest tak naturalny, jak ten stały. Przez to wykazuje się pewnymi opóźnieniami. Napęd ten jest więc kompromisem między tym dołączanym ręcznie a stałym.

Który napęd na cztery koła jest najlepszy?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Każda klasa napędu na 4 koła ma swoje zalety i wady. Różne rodzaje pozwalają wybrać ten, który wpisuje się w potrzeby kierowcy. Wszystko zależy więc od tego, w jakim aucie dany układ ma być zastosowany. Ten automatyczny będzie najlepszą opcją dla użytkowników osobówek i SUV-ów z uwagi na niewygórowaną cenę i prostą obsługę.

W typowo terenowym samochodzie warto postawić na dołączany mechanicznie napęd na cztery koła. Działa on szybko, sprawnie i wtedy, kiedy jest potrzebny. Na szosie może zostać wyłączony. Z kolei stałe rozwiązanie sprawdzi się w autach osobowych i SUV-ach o sportowym charakterze. Naturalne zachowanie i dobrze rozłożony moment obrotowy to doskonała opcja w przypadku takich pojazdów.

Zobacz podobne