Czym jest blokada kierownicy
Blokada kierownicy to mechanizm zabezpieczający wykorzystywany w pojazdach samochodowych, mający na celu zapobieganie nieuprawnionemu użyciu pojazdu przez zablokowanie możliwości obracania kierownicą, kiedy kluczyk jest wyjęty ze stacyjki lub kiedy pojazd nie jest uruchomiony. W większości współczesnych konstrukcji blokada ta jest integralną częścią zamka stacyjki i aktywuje się automatycznie przy wyjęciu kluczyka, co utrudnia próby kradzieży pojazdu przez złodziei. Mechanizm ten łączy kolumnę kierowniczą z obudową zamka stacyjki za pomocą specjalnego rygla, który wpada w wycięcie na wałku kolumny i uniemożliwia jej obrót.
Jak działa blokada kierownicy
Mechanika działania blokady kierownicy jest stosunkowo prosta. Po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, pewna sprężyna powoduje przesunięcie rygla blokującego bądź zębatkę w pozycję, w której zahacza o odpowiednie notowania na wałku kierowniczym lub innym elemencie mechanizmu kierowniczego. W tej pozycji obrót kierownicą jest blokowany, a każda próba zmuszenia kierownicy do obracania się kończy się tylko jej niewielkim ruchem w jedną i drugą stronę. Odblokowanie kierownicy następuje po włożeniu odpowiedniego kluczyka do stacyjki i odwrócenia go do pozycji, która zwalnia rygiel, umożliwiając swobodne sterowanie pojazdem.
Problemy związane z blokadą kierownicy
Chociaż blokada kierownicy jest istotnym elementem zabezpieczającym pojazd, może również być źródłem problemów dla kierowców. Najczęstszym z nich jest niezamierzona aktywacja blokady, kiedy kluczyk znajduje się jeszcze w stacyjce, co może zdarzyć się, jeśli kierownica jest obracana podczas gdy silnik jest wyłączony, a kluczyk jest w pozycji zapłonu. Może również wystąpić sytuacja, kiedy blokada kierownicy nie chce się wyłączyć nawet po włożeniu kluczyka, co wymaga zastosowania odpowiedniej siły do kierownicy lub użycia technik serwisowych. W ekstremalnych przypadkach zacięcie się blokady może wymagać interwencji specjalisty i potencjalnie kosztownej naprawy.