Boczna ślizgawica
Słownik motoryzacyjny

Boczna ślizgawica

Definicja bocznej ślizgawicy

Boczna ślizgawica (ang. side slip) to zjawisko występujące podczas jazdy pojazdem, które charakteryzuje się równoczesnym poślizgiem wszystkich kół na boki względem kierunku ruchu. W motoryzacji, jest to stan, w którym kierunek ruchu auta nie pokrywa się z orientacją jego osi. Ślizgawica boczna może wystąpić podczas agresywnego ruszania, hamowania czy dynamicznego pokonywania zakrętów, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Jest to sytuacja potencjalnie niebezpieczna, mogąca prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i wypadku.

Przyczyny i skutki bocznej ślizgawicy

Do głównych przyczyn bocznej ślizgawicy zalicza się niewłaściwe działanie układu sterowania pojazdu, niewystarczającą przyczepność opon do nawierzchni oraz błędy popełniane przez kierującego. Przyczynić się mogą także zbyt wysoka prędkość, złe ustawienia geometrii kół, uszkodzone elementy zawieszenia czy niewłaściwy rozkład masy w pojeździe. Skutkiem bocznej ślizgawicy jest utrata stabilności toru jazdy, co w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić do tzw. dachowania, czyli przewrócenia się pojazdu na bok lub dach.

Aby zapobiec bocznej ślizgawicy, kierowcy powinni dostosowywać prędkość do warunków panujących na drodze, odpowiednio dobierać opony do sezonu i stanu nawierzchni oraz regularnie serwisować pojazd. Nowoczesne samochody wyposażone są ponadto w systemy elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), które potrafią znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia bocznej ślizgawicy poprzez automatyczną korekcję toru jazdy samochodu.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.