Definicja Boostera momentu obrotowego
Booster momentu obrotowego, znany również jako torque booster, to urządzenie lub system stosowany w silnikach spalinowych mający na celu zwiększenie dostępnego momentu obrotowego w określonym zakresie obrotów silnika. Jego działanie jest szczególnie przydatne w sytuacjach wymagających szybkiego przyspieszenia, takich jak wyprzedzanie czy ruszanie ze świateł. Booster momentu obrotowego zwykle jest zintegrowany z układem doładowania silnika i może być realizowany w różnych technologiach – od mechanicznych sprężarek, przez turbodoładowanie, po zaawansowane rozwiązania elektroniczne.
Zasada działania i korzyści
Zasada działania boostera momentu obrotowego opiera się na zwiększeniu ilości powietrza dostarczanego do komory spalania, co pozwala na spalenie większej ilości paliwa i w efekcie generuje większą moc. W przypadku turboświstawki (turbosprężarki), booster może wykorzystywać krótkotrwale zwiększone ciśnienie doładowania dla zapewnienia dodatkowej siły napędowej. Z kolei w technologii używającej sprężarki mechanicznej, użycie dodatkowego sprzęgła lub systemu przełączającego pozwala na aktywację boostera na żądanie kierowcy. W połączeniu z nowoczesnymi systemami zarządzania silnikiem, takie rozwiązanie może znacząco poprawić dynamikę pojazdu, jednocześnie nie wpływając negatywnie na zużycie paliwa podczas normalnej jazdy.
Korzyści wynikające z użycia boostera momentu obrotowego obejmują lepszą reakcję pojazdu na polecenia kierowcy oraz zwiększenie osiągów bez konieczności zmiany konstrukcji silnika na bardziej rozbudowaną lub o większej pojemności. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów o niższej i średniej klasie mocy, które dzięki boosterowi mogą lepiej radzić sobie w sytuacjach wymagających krótkotrwałego, ale intensywnego dostarczenia mocy – na przykład podczas wyprzedzania. Zastosowanie tego typu rozwiązań sprzyja także redukcji emisji spalin, co jest ważnym aspektem w kontekście rosnących norm ekologicznych.