Czujnik temperatury spalin
Słownik motoryzacyjny

Czujnik temperatury spalin

Czujnik temperatury spalin – ogólna charakterystyka

Czujnik temperatury spalin, znany również jako czujnik EGT (Exhaust Gas Temperature), jest kluczowym składnikiem nowoczesnych systemów zarządzania silnikiem w pojazdach. Jego główną funkcją jest pomiar temperatury spalin w różnych punktach systemu wydechowego. Dane z czujnika są niezbędne do optymalizacji procesów spalania, kontroli emisji szkodliwych substancji oraz ochrony elementów układu wydechowego przed nadmiernym przegrzaniem. Precyzja tego czujnika pozwala na dostarczenie dokładnych informacji do sterownika silnika (ECU), który na ich podstawie reguluje takie parametry jak dawka paliwa, moment wtrysku czy też czas otwarcia zaworów.

Znaczenie czujnika temperatury spalin w ochronie środowiska

W kontekście ekologii, czujnik temperatury spalin odgrywa istotną rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji. Przykładowo, w wysokich temperaturach możliwa jest efektywniejsza praca katalizatorów i filtrów cząstek stałych, które redukują ilość szkodliwych związków chemicznych wydostających się do atmosfery. Poprzez monitorowanie temperatury spalin, czujnik zapewnia, że systemy oczyszczania spalin pracują w optymalnych warunkach. Jest to szczególnie ważne w przypadku pojazdów z silnikami Diesla, w których wysoka temperatura spalin pomaga w procesie regeneracji filtra cząstek stałych (DPF), zapobiegając jego zapchaniu i wydłużając żywotność całego systemu wydechowego.

Aspekty techniczne czujnika temperatury spalin

Czujnik temperatury spalin musi charakteryzować się odpornością na ekstremalnie wysokie temperatury oraz korozję chemiczną, z uwagi na trudne warunki pracy w układzie wydechowym. Zazwyczaj wykonany jest z zaawansowanych materiałów, takich jak ceramika wysokotemperaturowa lub specjalne stopy metali, co zapewnia jego trwałość i niezawodność. Konstrukcja czujnika często obejmuje termoparę lub rezystancyjne czujniki temperatury (RTD) w celu pomiaru temperatury. Sygnał elektryczny generowany przez czujnik jest proporcjonalny do zmierzonych wartości temperatury i przesyłany bezpośrednio do komputera pokładowego, który na tej podstawie dokonuje korekt w działaniu silnika i systemów wspomagających pracę układu wydechowego.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.