Czym jest dwumasowe koło zamachowe?
Dwumasowe koło zamachowe, często nazywane po angielsku Dual Mass Flywheel (DMF), to zaawansowany komponent stosowany w układzie przeniesienia napędu samochodów, głównie tych z silnikami Diesla, ale także benzynowymi, szczególnie występujący w pojazdach dostawczych i osobowych o wyższej mocy. Zadaniem tego elementu jest redukcja drgań torsyjnych powstających podczas pracy silnika, co przekłada się na wyższy komfort jazdy i mniejsze obciążenie skrzyni biegów oraz innych komponentów układu napędowego. Tradycyjne, jednomasowe koło zamachowe jest sztywno połączone z wałem korbowym, natomiast dwumasowe koło zamachowe składa się z dwóch połączonych ze sobą mas, które mogą poruszać się względem siebie dzięki specjalnym mechanizmom sprężystym, co umożliwia absorpcję drgań.
Zasada działania i budowa dwumasowego koła zamachowego
Budowa dwumasowego koła zamachowego jest znacznie bardziej skomplikowana niż konwencjonalnego koła. Składa się ono z dwóch głównych mas: pierwotnej, która zamocowana jest bezpośrednio do wału korbowego i wtórnej, będącej w kontakcie z tarczą sprzęgła. Te dwa elementy są ze sobą połączone za pomocą systemu sprężyn i tłumików drgań, który pozwala na względne obracanie się tych mas, a tym samym na pochłanianie i amortyzowanie wibracji. Różnica fazowa między tymi dwoma masami pozwala na wyrównanie momentów obrotowych, co zapewnia płynniejsze przełożenie momentu napędowego na koła, redukcję szarpnięć i hałasu, a także zmniejszenie zużycia części mechanicznych.
Wymiana i eksploatacja dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koła zamachowe są mniej odporne na uszkodzenia niż ich jednomasowe odpowiedniki ze względu na bardziej złożoną konstrukcję. Wymiana tego elementu wiąże się zwykle z koniecznością demontażu skrzyni biegów i jest stosunkowo kosztowna. Objawy zużytego dwumasowego koła zamachowego mogą obejmować nieprawidłowe wibracje, szczególnie w zakresie niskich obrotów, hałasy podczas pracy silnika, trudności z włączaniem biegów, czy nawet wyraźne szarpanie przy ruszaniu. Regularna diagnostyka oraz odpowiednia eksploatacja pojazdu mogą znacząco przedłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego. Ważne jest unikanie nadmiernego obciążenia oraz długotrwałego jazdy na zbyt niskich obrotach, szczególnie w przypadku silników Diesla.