Dyferencjał
Słownik motoryzacyjny

Dyferencjał

Czym jest dyferencjał?

Dyferencjał to mechanizm w pojazdach mechanicznych, który ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu przeniesienia napędu. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie różnicowej prędkości obrotowej kół napędzanych, co jest niezbędne podczas pokonywania zakrętów. W przypadku skręcania pojazdu, koło znajdujące się po stronie wewnętrznej zakrętu ma krótszą drogę do przebycia niż koło zewnętrzne. Bez dyferencjału oba koła obracałyby się z tą samą prędkością, co prowadziłoby do poślizgu mniejszego koła lub nadmiernego obciążenia większego koła, a tym samym do szybszego zużycia opon i utraty stabilności pojazdu.

Budowa i działanie dyferencjału

Budowa dyferencjału zależy od typu mechaniczmu – najczęściej spotykany jest dyferencjał otwarty. Składa się on z dwóch półosi, na których osadzone są koła, satelitów (koła zębate obracające się wokół własnej osi), które zapewniają przeniesienie napędu na koła, oraz planet (koła zębate obiegowe), które są zazębione z satelitami i mają za zadanie przekazać ruch obrotowy na jedno z kół, gdy drugie koło traci przyczepność. Działanie dyferencjału opiera się na zasadzie różnicowej, która umożliwia niezależną pracę każdych z kół pojazdu podczas pokonywania zakrętu. Oznacza to, że gdy jeden z bieżników musi przebyć dłuższą drogę, mechanizm dyferencjału przekazuje większy moment obrotowy na to koło, umożliwiając płynne pokonywanie zakrętów bez szarpania pojazdu i ścierania opon.

Znaczenie dyferencjału w bezpieczeństwie jazdy

Dyferencjał ma również ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Gwarantuje on bowiem równomierny rozkład sił działających na pojazd podczas skrętów, dynamicznych zmian kierunków czy na nierównościach. Jednak standardowe dyferencjały otwarte mają pewną wadę – w sytuacji utraty przyczepności przez jedno z kół napędowych, praktycznie cały moment obrotowy jest przekazywany na koło o mniejszym oporze toczenia, co może prowadzić do jego buksowania. Aby temu zapobiec, stosuje się różne rodzaje blokad dyferencjału lub zaawansowane elektroniczne systemy kontroli trakcji i stabilności, które równoważą przekazywany napęd pomiędzy kołami, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i efektywność jazdy.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.