Czym jest Filtr Cząstek Stałych (FAP)?
Filtr Cząstek Stałych (FAP), znany również jako DPF (Diesel Particulate Filter), jest to komponent układu wydechowego nowoczesnych samochodów z silnikiem Diesla. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych, które powstają w procesie spalania oleju napędowego. Filtr ten przechwytuje sadzę i inne cząstki stałe, dzięki czemu czystość spalin wpuszczanych do atmosfery jest znacząco lepsza. W krajach Unii Europejskiej i nie tylko, stosowanie filtrów cząstek stałych stało się obowiązkowe w celu spełnienia norm emisji spalin takich jak Euro 5 oraz Euro 6.
Działanie i obsługa Filtra Cząstek Stałych
Działanie FAP opiera się na procesach fizycznych i chemicznych. Filtr zbudowany jest z materiału ceramicznego lub metalowego, który ma strukturę drobno porowatą, co umożliwia przepływ spalin, jednocześnie zatrzymując większość cząstek stałych. Z czasem filtr się zapycha, co może prowadzić do wzrostu przeciwpanienia i utraty mocy silnika. Aby temu zapobiec, systemy FAP są wyposażone w mechanizm regeneracji, który polega na spaleniu zgromadzonej sadzy. Regeneracja może odbywać się pasywnie, podczas dłuższej jazdy na odpowiednio wysokich obrotach, lub aktywnie, przy użyciu dodatkowych substancji (np. ceru) lub podwyższania temperatury spalin za pomocą postiniekcji paliwa.
Wymagania serwisowe i potencjalne problemy z FAP
Regularna konserwacja i właściwe użytkowanie pojazdu z FAP są kluczowe dla długiej żywotności tego komponentu. Problemy z filtrem mogą wystąpić w wyniku częstego jeżdżenia na krótkich odcinkach, co nie pozwala na osiągnięcie warunków niezbędnych do regeneracji. Mogą również pojawić się awarie sensorów, uszkodzenia mechaniczne filtra lub problemów z wtryskiwaczami paliwa, co zaburza proces regeneracji. W przypadku uszkodzenia FAP, naprawa lub wymiana filtra może być kosztowna, dlatego istotne jest przestrzeganie zaleceń producenta pojazdu dotyczących stylu jazdy oraz okresowych przeglądów technicznych.