Głowica cylindrów – podstawowe informacje
Głowica cylindrów to kluczowy element konstrukcyjny silnika spalinowego, montowany bezpośrednio na bloku cylindrów. Ma za zadanie hermetyczne zamknięcie komór spalania od góry, co pozwala na efektywne przeprowadzenie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Głowice są wykonane zwykle z żeliwa lub stopów aluminium, aby zapewnić odpowiednią wytrzymałość oraz odporność na wysokie temperatury i ciśnienia panujące w komorze spalania. Dodatkowo, materiał głowicy musi efektywnie odprowadzać ciepło, dlatego często są w głowicach kanały chłodzące, przez które przepływa płyn chłodzący.
Budowa i funkcja głowicy cylindrów
Głowica cylindrów zawiera liczne otwory, kanały oraz gniazda, które umożliwiają realizację różnych funkcji silnika. To tutaj znajdują się gniazda dla zaworów ssących i wydechowych, które kontrolują przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej do komór spalania i odprowadzanie spalin. W wielu konstrukcjach głowicy znajdują się także miejsca na świecę zapłonową (w silnikach benzynowych) lub wtryskiwacze (w silnikach Diesla). Istotnym elementem są też przewody doprowadzające olej silnikowy i płyn chłodzący do głowicy, a także odprowadzające je, co jest kluczowe dla prawidłowej pracy i chłodzenia silnika. Odpowiednia konstrukcja głowicy ma duży wpływ na sprawność termodynamiczną silnika, poprzez kształtowanie komory spalania i kierowanie przepływem gazów.
Awaria głowicy cylindrów może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i jest jedną z droższych w naprawie. Do najczęstszych problemów należy pęknięcie lub odkształcenie głowicy, co może być spowodowane przegrzaniem silnika. W takim wypadku dochodzi do nieszczelności, co skutkuje m.in. wyciekami płynu chłodniczego, mieszaniem się płynów eksploatacyjnych, a nawet utratą mocy silnika i problemy z jego uruchomieniem. Dlatego też stan głowicy oraz szczelność połączenia z blokiem cylindrów, które gwarantuje uszczelka głowicy, wymaga regularnych kontroli podczas przeglądów technicznych pojazdu.