Hamulec pneumatyczny
Słownik motoryzacyjny

Hamulec pneumatyczny

Czym jest hamulec pneumatyczny?

Hamulec pneumatyczny to system hamowania wykorzystywany głównie w ciężarówkach, autobusach oraz niektórych pociągach. Jego działanie oparte jest na wykorzystaniu sprężonego powietrza do przenoszenia siły z pedału hamulca na mechanizmy hamujące koła. System ten składa się z kilku podstawowych elementów: sprężarki, zbiornika powietrza, zaworów, cylindrów hamulcowych oraz przewodów i węży. Sprężarka odpowiada za dostarczenie odpowiedniego ciśnienia powietrza, które jest magazynowane w zbiorniku. Z kolei zawory działają jako sterowniki przepływu powietrza do cylindrów hamulcowych, które finalnie powodują nacisk na klocki lub szczęki hamulcowe, zapewniając efektywne zatrzymanie pojazdu.

Zalety i wady hamulców pneumatycznych

Hamulce pneumatyczne są cenione za ich dużą siłę hamowania i niezawodność, zwłaszcza w dużych pojazdach, gdzie tradycyjne układy hydrauliczne mogłyby nie poradzić sobie z generowaniem wystarczającej siły. Dodatkowo, systemy te są stosunkowo proste w obsłudze i konserwacji. Hamulce te są efektywne nawet w przypadku niewielkich wycieków, ponieważ sprężarka cały czas uzupełnia stracone powietrze, a system posiada zabezpieczenia w postaci zaworów bezpieczeństwa. Wśród wad warto wymienić większą masę całego układu w porównaniu do systemów hydraulicznych, a także konieczność regularnego odpowietrzania systemu i usuwania skondensowanej wody z układu, co jest kluczowe dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Zasada działania hamulca pneumatycznego

Hamulec pneumatyczny działa na zasadzie zmian ciśnienia powietrza w układzie. Gdy kierowca wciska pedał hamulca, otwiera się zawór, przez który sprężone powietrze przemieszcza się do cylindra hamulcowego przy każdym kole. W cylindrze ciśnienie powietrza przekształcane jest na siłę mechaniczną, która przez specjalne dźwignie lub siłowniki dociska okładziny hamulcowe do bębnów lub tarcz, w zależności od typu hamulca. To właśnie kontakt okładzin z bębnami lub tarczami powoduje zahamowanie obrotu koła i zatrzymanie pojazdu. Po puszczeniu pedału hamulca, zawór uwalnia ciśnienie z cylindrów, co pozwala na odjęcie siły z okładzin hamulcowych i swobodne toczenie się kół.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.