Co to jest hamulec ręczny?
Hamulec ręczny, znany również jako hamulec postojowy, to mechanizm w samochodach służący do zapobiegania ich niekontrolowanemu przemieszczaniu się po zatrzymaniu na parkingu lub stromym podjeździe. Jego główna rola to utrzymanie pojazdu w stałej pozycji, gdy system hamulcowy nożny nie jest aktywny. Tradycyjnie hamulec ręczny jest obsługiwany manualnie za pomocą dźwigni umieszczonej w konsoli środkowej między przednimi siedzeniami, jednak we współczesnych konstrukcjach coraz częściej występują elektroniczne hamulce postojowe, obsługiwane za pomocą przycisku.
Jak działają tradycyjne hamulce ręczne?
Konwencjonalny hamulec ręczny działa na zasadzie mechanicznej, poprzez linę pociągową połączoną bezpośrednio z mechanizmem hamulcowym kół tylnych. Po pociągnięciu dźwigni hamulca ręcznego, lina napina się, co powoduje dociskanie szczęk hamulcowych bądź tarcz hamulcowych do bębna lub tarczy hamulcowej, odpowiednio. W efekcie hamowanie jest stałe i utrzymuje się do momentu zwolnienia hamulca przez kierowcę. Jest to istotne w sytuacjach, gdy samochód jest zaparkowany na nachylonym terenie, gdzie istnieje ryzyko, że pojazd mógłby stoczyć się pod wpływem ciężaru własnego.
Nowoczesne hamulce ręczne i ich zalety
W nowocześniejszych rozwiązaniach stosuje się elektroniczne hamulce postojowe, które zastępują manualną dźwignię przyciskiem. Taki system jest połączony z modułem elektronicznym pojazdu i działa na zasadzie elektromechanicznej. Po naciśnięciu przycisku, odpowiedni aktuator automatycznie napina hamulce na kołach, zapewniając blokadę kół. Elektroniczny hamulec ręczny posiada szereg zalet – zajmuje mniej miejsca w kabinie, jest łatwiejszy w użyciu (wystarczy naciśnięcie przycisku), a także może być zintegrowany z innymi systemami bezpieczeństwa, jak np. asystent ruszania pod górę (Hill Start Assist). Ponadto, większość systemów elektronicznych hamulców postojowych posiada funkcję automatycznego uruchamiania się podczas zatrzymania silnika, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo.