Definicja i rodzaje kompresorów
Kompresor w motoryzacji jest to urządzenie mechaniczne służące do zwiększenia ciśnienia powietrza lub innego gazu. W silnikach spalinowych kompresor ma na celu zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do komory spalania, co umożliwia wtrysk większej ilości paliwa i w konsekwencji generowanie większej mocy. Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje kompresorów stosowanych w samochodach: sprężarki objętościowe oraz turbosprężarki. Sprężarki objętościowe, często nazywane kompresorami mechanicznymi, są napędzane bezpośrednio z wału korbowego silnika za pomocą pasów klinowych lub łańcucha rozrządu. Turbosprężarki natomiast wykorzystują energię spalin do napędzenia turbiny, która z kolei napędza sprężarkę.
Zastosowanie i zalety kompresora
Stosowanie kompresora pozwala na znaczące zwiększenie mocy silnika bez konieczności zwiększania jego pojemności. Taka metoda doładowania silnika jest popularna zarówno w samochodach osobowych, jak i sportowych, a także w maszynach rolniczych i budowlanych. Wykorzystanie kompresora umożliwia lepsze wypełnienie cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną i w rezultacie lepsze spalanie i większą moc wyjściową. Kompresory mechaniczne charakteryzują się lepszą reakcją na dodanie gazu w porównaniu do turbosprężarek, ponieważ nie występuje w nich tzw. turbo lag, czyli opóźnienie w reakcji na zmianę obciążenia silnika. Z tego powodu są one często stosowane w samochodach o sportowym charakterze.
Obsługa i konserwacja kompresora
Regularna obsługa kompresora jest kluczowa dla utrzymania odpowiedniej wydajności i długotrwałości całego układu doładowania. Kompresory mechaniczne wymagają kontroli napięcia paska napędowego, sprawdzenia stanu łożysk oraz, w niektórych przypadkach, wymiany oleju smarującego mechanizm kompresora. Turbosprężarki wymagają zwłaszcza dbałości o właściwe smarowanie – brak oleju lub jego niska jakość może doprowadzić do szybkiego zużycia turbiny. Ponadto przy każdym przeglądzie silnika zaleca się kontrolę stanu wszystkich elementów układu doładowania oraz poszukiwanie ewentualnych nieszczelności, które mogą obniżyć efektywność sprężania.