Definicja łożyska koła
Łożysko koła jest kluczowym komponentem w systemie zawieszenia pojazdu, którego podstawową funkcją jest umożliwienie swobodnego i płynnego obracania się koła względem jego osi. Jest to element przenoszący obciążenia pomiędzy kołem a nadwoziem samochodu, zarówno obciążenia dynamiczne, jak i statyczne. Składa się z zestawu precyzyjnie wyprodukowanych kulek lub rolek ułożonych w specjalnym pierścieniu, który umożliwia im obracanie się. Te elementy toczenia są rozmieszczone między zewnętrznym a wewnętrznym pierścieniem łożyska, które odpowiadają odpowiednio za połączenie z piastą koła i elementem zawieszenia.
Rodzaje i budowa łożysk kół
Istnieje kilka typów łożysk kół stosowanych w pojazdach, do najpopularniejszych należą łożyska kulkowe oraz stożkowe. Łożyska kulkowe są zazwyczaj używane w starszych konstrukcjach samochodów oraz w pojazdach o mniejszym obciążeniu i prędkości, podczas gdy łożyska stożkowe doskonale sprawdzają się w warunkach dużej prędkości oraz przy większych obciążeniach, stąd ich częste zastosowanie w nowoczesnych samochodach osobowych i ciężarowych. Nowoczesne łożyska koła są często montowane jako zabudowane, zamknięte jednostki zawierające wszystkie niezbędne komponenty, które są fabrycznie nasmarowane i zabezpieczone przed wpływem czynników zewnętrznych.
Budowa łożyska koła może być różnorodna, jednak większość konstrukcji opiera się na wspomnianych już zewnętrznych i wewnętrznych pierścieniach, elementach toczenia (kulki lub rolki) oraz klatce, która je utrzymuje w równej odległości od siebie. Klatka ta zapewnia równomierne rozłożenie sił i prawidłową pracę łożyska. W przypadku zabudowanych jednostek łożyskowych, dodatkowo mogą być one wyposażone w czujniki ABS, które są zintegrowane z zewnętrznym pierścieniem łożyska i przesyłają sygnały do systemu hamulcowego pojazdu.