Podstawowe informacje o misce olejowej
Miska olejowa to integralny komponent układu smarowania silnika spalinowego. Jej głównym zadaniem jest gromadzenie i przechowywanie oleju silnikowego, który jest niezbędny do właściwego smarowania ruchomych części silnika, takich jak wał korbowy, korbowody, tłoki i inne tryby. Miska zwykle znajduje się na dole silnika i jest zamontowana bezpośrednio pod korbą. Konstrukcja miski olejowej musi zapewniać odporność na działanie wysokich temperatur oraz być wystarczająco wytrzymała, aby chronić olej przed zanieczyszczeniami oraz urazami mechanicznymi.
Budowa i materiały wykonania miski olejowej
Miska olejowa może być wykonana z różnych materiałów, w tym z aluminium, stali lub nawet tworzyw sztucznych. Wybór materiału zależy od wymagań dotyczących masy, trwałości oraz kosztów produkcji. Często miski aluminiowe stosuje się w pojazdach sportowych i wyczynowych z uwagi na lekkość, podczas gdy stalowe znajdują zastosowanie w typowych pojazdach użytkowych ze względu na ich wytrzymałość. Współczesne rozwiązania konstrukcyjne mogą również obejmować specjalne wzmocnienia czy też komory zwalniające, które mają na celu utrzymanie oleju w pobliżu pompy olejowej, nawet przy dynamicznej jeździe, kiedy to siły odśrodkowe mogą przemieszczać olej poza zasięg ssania pompy.
Ważna rola miski olejowej w układzie smarowania
Regularne sprawdzanie poziomu oleju w misce olejowej jest jedną z podstawowych czynności obsługowych, które należy wykonywać w celu utrzymania silnika w dobrej kondycji. Niedobór oleju może prowadzić do poważnych awarii, w skrajnych przypadkach nawet do zatarcia silnika. Warto również wspomnieć, że miska olejowa ma wpływ na chłodzenie silnika, ponieważ olej nagrzewając się odbiera cześć ciepła od elementów silnika, a następnie oddaje je do otoczenia. Dodatkowo, w misce olejowej często znajduje się magnes, który ma za zadanie zbieranie metalowych opiłków z oleju, co dodatkowo przyczynia się do ochrony silnika przed przyspieszonym zużyciem.