Czym jest przekładnia kierownicza?
Przekładnia kierownicza to kluczowy komponent układu kierowniczego w pojazdach mechanicznych, który odpowiada za przekazanie ruchu obrotowego kierownicy na koła. Dzięki temu elementowi możliwe jest skuteczne wpływanie na kierunek jazdy samochodu. Zasadnicza funkcja przekładni kierowniczej polega na zamianie ruchu obrotowego kierownicy na ruch posuwisty, który przez drążki kierownicze jest przekazywany na końcówki i sworznie wahacza, a tym samym na koła. W zależności od typu konstrukcji przekładni mogą one również zapewniać odpowiedni przełożenie siły kierownicy tak, aby sterowanie pojazdem było lżejsze i bardziej precyzyjne.
Rodzaje i budowa przekładni kierowniczej
Istnieją różne rodzaje przekładni kierowniczych, do najbardziej powszechnych należą przekładnie zębate (np. ślimakowe, globoidalne), przekładnie zębate stożkowe oraz przekładnie planetarne. Konstrukcyjnie przekładnia kierownicza składa się z kilku podstawowych elementów: obudowy, mechanizmu przekładniowego (ślimaka z rolką, zębnika ze ślimakiem, itp.), wałków oraz łożysk. Bardzo waży aspekt w projektowaniu przekładni to jej zdolność do pochłaniania nierówności drogi, co zapewnia komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
W nowoczesnych samochodach często stosuje się przekładnie kierownicze z asystą hydrauliczną lub elektryczną, znane jako wspomaganie kierownicy. Wspomaganie hydrauliczne wykorzystuje ciśnienie płynu w specjalnym układzie hydraulicznym do ułatwienia obracania kierownicą, natomiast wspomaganie elektryczne używa silnika elektrycznego, który wspomaga lub przejmuje pracę kierowcy w zakresie sterowania pojazdem. Obie technologie zapewniają znaczne zmniejszenie wymaganej siły fizycznej do prowadzenia pojazdu, co podnosi komfort kierowania szczególnie w mieście i podczas manewrów parkingowych.