Rezerwowe koło w pojazdach
Rezerwowe koło to dodatkowe koło, zwykle umieszczane w bagażniku lub pod spodem tylnego zderzaka samochodu, które służy do tymczasowej wymiany jednego z głównych kół w przypadku awarii, takiej jak przebicie opony. Koła rezerwowe mogą przyjmować różne formy, od pełnowymiarowych, identycznych z pozostałymi kołami samochodu, poprzez mniejsze koła dojazdowe, aż po tzw. “koło dojazdowe”, które jest znacznie mniejsze i lżejsze od standardowego koła, zaprojektowane wyłącznie do dotarcia do miejsca, gdzie można przeprowadzić profesjonalną naprawę lub wymianę uszkodzonej opony.
Typy kół rezerwowych
Koła rezerwowe występują w dwóch głównych typach: pełnowymiarowe koło rezerwowe i koło dojazdowe (znane również jako “donut” lub “space-saver”). Pełnowymiarowe koło rezerwowe ma takie same wymiary jak pozostałe koła w samochodzie, co pozwala na jego używanie bez ograniczeń czasowych czy prędkościowych, choć zwiększa to wagę oraz zajętość przestrzeni bagażowej. Z kolei koło dojazdowe jest lżejsze i zajmuje mniej miejsca, ale jest ono przeznaczone tylko do tymczasowego użytku, z zaleceniem ograniczenia prędkości oraz dystansu przejechanego na takim kole, zwykle do ok. 80 km/h i 80 kilometrów drogi.
Warto zaznaczyć, że istnieją również inne rozwiązania stosowane przez producentów, takie jak zestawy naprawcze opon lub systemy monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), które mają na celu zniwelowanie potrzeby posiadania koła rezerwowego. Jednak wiele osób nadal preferuje tradycyjne koło rezerwowe ze względu na poczucie bezpieczeństwa, jakie daje możliwość szybkiej i stosunkowo prostej wymiany opony w razie jej uszkodzenia.