Co to jest Torsen?
Torsen jest rodzajem samoblokującego mechanizmu różnicowego, stosowanym w napędach pojazdów, głównie o wysokich osiągach – zarówno osobowych, jak i terenowych. Nazwa Torsen to skrót od “torque-sensing differential”, czyli różnicowy czujnik momentu obrotowego. Jego podstawową funkcją jest równomierna dystrybucja momentu obrotowego pomiędzy koła osi, na której jest zamontowany. To zapewnia lepszą trakcję, szczególnie w trudnych warunkach drogowych lub terenowych, gdzie koła mogą mieć różny poziom przyczepności.
Jak działa mechanizm Torsen?
Mechanizm Torsen bazuje na zasadzie wykorzystania przekładni ślimakowych i stożkowych, które reagują na różnice w prędkości obrotowej kół. W tradycyjnym różnicowym, gdy jedno koło zaczyna się ślizgać, większość momentu obrotowego jest na nie przekazywana, co może prowadzić do utraty trakcji. W przypadku Torsena, mechanizm automatycznie przenosi moment obrotowy na koło mające lepsze oparcie, dzięki czemu pojazd zachowuje przyczepność. Jest to rozwiązanie szczególnie wartościowe w samochodach z napędem na cztery koła (4×4), ponieważ zapewnia lepsze właściwości jezdne, zwiększając bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Zalety i zastosowanie Torsena
Samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen ma szereg zalet. Po pierwsze, jego działanie jest w pełni mechaniczne, nie wymaga elektronicznego sterowania ani interwencji ze strony kierowcy. Po drugie, jest wyjątkowo trwały i niezawodny w porównaniu z innymi typami mechanizmów różnicowych. Dzięki tym cechom, Torsen znajduje zastosowanie w wielu modelach pojazdów, od sportowych aut osobowych poprzez SUV-y, aż po specjalistyczne pojazdy wojskowe. Stanowi także wyposażenie wyścigowych samochodów, gdzie maksymalna trakcja jest kluczowa dla osiągów.