Definicja trzeciego światła stopu
Trzecie światło stopu, znane również jako światło stop wysokiego położenia, to element sygnalizacyjny montowany w pojazdach silnikowych, mający na celu poprawienie bezpieczeństwa poprzez lepszą widoczność hamowania. Jest to dodatkowe światło położone zwykle nad tradycyjnymi dwoma światłami stop, które umieszczone są po bokach pojazdu. Światło to jest aktywowane jednocześnie z głównymi światłami stop w momencie, kiedy kierowca używa pedału hamulca. Dzięki swojej pozycji, zlokalizowanej wyżej niż standardowe światła stop, jest ono bardziej widoczne dla kierowców jadących za samochodem i przyczynia się do skrócenia czasu reakcji w przypadku nagłego hamowania.
Historia i znaczenie trzeciego światła stopu
Wprowadzenie trzeciego światła stopu ma swoje korzenie w badaniach dotyczących bezpieczeństwa drogowego, które wykazywały, że dodatkowa, wyżej umieszczona sygnalizacja hamowania może znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji z tyłu pojazdu. Po raz pierwszy zostały one wprowadzone w latach 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych i od tego czasu stały się standardowym wyposażeniem w nowych samochodach osobowych i dostawczych na większości rynków motoryzacyjnych. Trzecie światło stop zwiększa percepcję odległości i wpływa na szybsze zrozumienie przez kierowcę za tym samochodem, że pojazd przed nim zwalnia lub zatrzymuje się, co ma kluczowe znaczenie przy zapobieganiu zderzeniom.
Aspekty techniczne i prawne
Trzecie światło stop musi spełniać określone normy techniczne i wymogi prawne dotyczące intensywności światła, koloru oraz umiejscowienia. Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami, takimi jak te zawarte w konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym czy regulaminie ECE ONZ, światło to musi emitować czerwone światło, aby było zgodne z innymi światłami stop. Musi być również tak skonstruowane, aby nie oślepiało kierowców jadących za i zapewniało wystarczającą widoczność z różnych kątów. W wielu krajach, w tym także w Polsce, obowiązek posiadania trzeciego światła stop regulowany jest odpowiednimi przepisami ruchu drogowego i homologacji pojazdów, co sprawia, że jest to niezbędny element wyposażenia każdego nowego auta.