Tunel środkowy
Słownik motoryzacyjny

Tunel środkowy

Czym jest tunel środkowy w motoryzacji?

Tunel środkowy to istotny element konstrukcyjny występujący we wnętrzu pojazdów, zwłaszcza tych z napędem na tylne koła lub napędem na wszystkie koła. Jest to wypukłość biegnąca wzdłuż podłogi samochodu, od deski rozdzielczej aż do tylnego siedzenia. Jego głównym zadaniem jest umieszczenie w nim wału napędowego, który przekazuje moc z silnika do tylnych kół w samochodach z napędem na tylne koła lub do wszystkich kół w przypadku pojazdów AWD. Ponadto tunel może mieścić inne elementy, takie jak linki, przewody i instalacje różnych systemów samochodowych.

Funkcje i znaczenie tunelu środkowego

Tunel środkowy pełni również funkcję wzmacniającą strukturę nadwozia, zwiększając jego sztywność i poprawiając właściwości jezdne pojazdu. Dzięki swej konstrukcji pomaga w absorpcji energii podczas zderzeń bocznych, przyczyniając się tym samym do bezpieczeństwa pasażerów. W nowoczesnych konstrukcjach samochodów tunel środkowy często wykorzystywany jest także jako miejsce do montażu akumulatorów w pojazdach elektrycznych lub hybrydowych, co pozwala na optymalne rozłożenie masy i obniżenie środka ciężkości pojazdu.

W kontekście codziennego użytkowania, tunel środkowy wykorzystuje się także do celów ergonomii i komfortu, oferując miejsce na dodatkowe schowki, uchwyty na napoje, a także elementy sterowania różnymi systemami pojazdu – jak dźwignię zmiany biegów czy panele dotykowe systemów multimedialnych. Pomimo że tunel środkowy może ograniczać przestrzeń w kabinie, szczególnie dla pasażerów siedzących z tyłu, jest to kompromis zaakceptowany w zamian za lepsze właściwości jezdne i wyższe standardy bezpieczeństwa.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.