Tylny dyferencjał
Słownik motoryzacyjny

Tylny dyferencjał

Podstawowa funkcja tylnego dyferencjału

Tylny dyferencjał to kluczowy element układu napędowego pojazdów, zwłaszcza tych z napędem na tylne koła (RWD) lub na wszystkie koła (AWD i 4WD). Jego głównym zadaniem jest umożliwienie kołom napędzanym na jednej osi obracanie się z różnymi prędkościami, co jest konieczne podczas pokonywania zakrętów. Bez dyferencjału, koła po stronie zewnętrznej i wewnętrznej zakrętu byłyby zmuszone do obracania się z tą samą szybkością, co prowadziłoby do poślizgu i szybszego zużycia opon. Dzięki dyferencjałowi możliwe jest płynne przeniesienie napędu silnika na koła i zapewnienie komfortowej oraz bezpiecznej jazdy.

Budowa i działanie tylnego dyferencjału

Dyferencjał tylnej osi składa się z kilku kluczowych części: korpusu, satelitów, planet, półosi oraz przekładni głównej. Często integrowany z mostem napędowym, dyferencjał rozdziela moment obrotowy silnika na dwie półosie, które są połączone z kołami. Przekładnia główna, zazwyczaj wykonana w postaci stożkowej lub hipoidalnej, odpowiada za redukcję prędkości obrotowej pochodzącej z wału napędowego i przeniesienie jej na satelity. Następnie satelity, obracając się wokół własnych osi, przenoszą moment obrotowy na sun planetarne, które są bezpośrednio połączone z półosiami. W wyniku tego mechanizmu, gdy jedno koło napędowe napotka na większy opór (na przykład podczas zakrętu), satelity umożliwiają przeniesienie większej części momentu obrotowego na koło znajdujące się po przeciwległej stronie, które ma lepszą przyczepność.

Zastosowanie i znaczenie tylnego dyferencjału

Obecność dyferencjału na tylnej osi jest szczególnie istotna w samochodach sportowych, samochodach terenowych oraz pojazdach użytkowych, gdzie optymalne przeniesienie napędu na koła ma kluczowe znaczenie dla osiągów i zdolności trakcyjnych. W pojazdach sportowych, gdzie liczy się precyzja i dynamika jazdy, dyferencjał zapewnia optymalną trakcję i lepsze właściwości jezdne. W samochodach terenowych dyferencjały mogą być wyposażone w blokadę, która zwiększa zdolności pojazdu do pokonywania trudnych przeszkód terenowych przez tymczasowe zrównanie prędkości obrotowych obu kół na osi. Tylny dyferencjał jest więc nie tylko niezbędnym elementem konstrukcyjnym, umożliwiającym sprawne poruszanie się pojazdu, ale także wpływa na komfort, bezpieczeństwo oraz możliwości eksploatacyjne pojazdu.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.