VANOS (system regulacji faz rozrządu w BMW)
Słownik motoryzacyjny

VANOS (system regulacji faz rozrządu w BMW)

Co to jest VANOS?

VANOS to akronim pochodzący z niemieckiego “Variable Nockenwellen Steuerung”, co oznacza “zmienna regulacja wałków rozrządu”. Jest to system hydraulicznie sterowanej zmiennej fazy rozrządu, stosowany w silnikach BMW od początku lat 90. XX wieku. Celem tego systemu jest optymalizacja charakterystyki silnika pod względem mocy oraz momentu obrotowego przez precyzyjną zmianę czasów otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej.

Jak działa system VANOS?

System VANOS zasadniczo zmienia położenie wału rozrządu w stosunku do wałka korbowego, co pozwala na przedwczesne lub opóźnione otwieranie oraz zamykanie zaworów. Zmiana ta odbywa się za pomocą siłowników hydraulicznych, które są sterowane przez jednostkę kontrolującą silnik (ECU). Dzięki temu możliwe jest dostosowanie charakterystyk pracy silnika do aktualnych warunków eksploatacji, co przekłada się na lepszą reakcję na pedał gazu, poprawę efektywności spalania paliwa i redukcję emisji szkodliwych substancji.

Początkowe wersje systemu VANOS umożliwiały jedynie prostą regulację – „włącz/wyłącz”, pozwalając na zmianę faz rozrządu tylko w jednym zakresie. Z czasem technologia ta ewoluowała, a BMW wprowadziło system Double VANOS (dwustopniowy VANOS), który umożliwiał niezależną regulację zarówno na wałku rozrządu ssącym, jak i wydechowym. Taka zmiana przyniosła dodatkowe korzyści, w tym jeszcze lepsze dopasowanie charakterystyki silnika do różnych trybów jazdy.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.