Czym jest sprzęgło wiskotyczne?
Sprzęgło wiskotyczne, znane również jako sprzęgło wiskozy, to zaawansowany komponent wykorzystujący właściwości płynu o zmiennej lepkości do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy dwoma osiami. Jego główną funkcją jest umożliwienie skutecznego rozdziału napędu między kołami a napędzanymi osiami w systemach napędowych pojazdów, szczególnie w samochodach z napędem na wszystkie koła (AWD) lub w układach różnicowych. Pracując na zasadzie reakcji fluidalnych, sprzęgło wiskotyczne automatycznie dostosowuje siłę przekazywanego momentu, bazując na różnicy prędkości obrotowych spiętych elementów.
Budowa i zasada działania sprzęgła wiskotycznego
Podstawowymi elementami konstrukcyjnymi sprzęgła wiskotycznego są pokryte specjalną warstwą dyski – jedne połączone z wałem napędzającym, drugie z wałem napędzanym. Dyski te znajdują się w zamkniętej, szczelnej obudowie wypełnionej specjalnym płynem o wysokich właściwościach wiskotycznych, którego lepkość zmienia się w funkcji temperatury. W momencie, gdy jedna część sprzęgła obraca się szybciej niż druga – co może się zdarzyć na przykład podczas poślizgu koła – lepkość płynu w sprzęgle wzrasta w wyniku generowanego ciepła. Większa lepkość powoduje, że dyski zaczynają się ze sobą łączyć, przenosząc moment obrotowy z wału szybciej obracającego się na wolniej obracający się, zapewniając tym samym większą trakcję i stabilność pojazdu.
Zastosowanie sprzęgła wiskotycznego w motoryzacji
Viscous coupling znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym, zwłaszcza w samochodach z napędem AWD i układach różnicowych. Jest niezwykle użyteczne w warunkach, gdzie konieczne jest dynamiczne dostosowanie rozdziału napędu między osiami samochodu, co jest kluczowe dla zachowania przyczepności i kontroli podczas jazdy na śliskiej lub nierównej nawierzchni. W porównaniu do tradycyjnych mechanicznych i elektronicznych mechanizmów różnicowych, sprzęgło wiskozy ma prostszą konstrukcję i może być bardziej niezawodne, ponieważ jego działanie oparte jest na własnościach fizycznych płynu i nie wymaga zewnętrznego sterowania elektronicznego.