Vortex generator (generator wirów aerodynamicznych)
Słownik motoryzacyjny

Vortex generator (generator wirów aerodynamicznych)

Czym jest generator wirów aerodynamicznych?

Generator wirów aerodynamicznych, znany również jako Vortex Generator (VG), to urządzenie stosowane w motoryzacji, które ma na celu poprawę aerodynamiki pojazdu. Są to małe, proste elementy, zwykle wykonane z plastiku lub metalu, które można przymocować do powierzchni pojazdu takich jak dach, spoiler czy przednie części boczne. Ich główną funkcją jest generowanie małych wirów powietrza, które przyczyniają się do zmniejszenia oporów powietrza oraz poprawy przyczepności poprzez lepsze dociskanie pojazdu do nawierzchni, szczególnie przy wyższych prędkościach.

Jak działają generatory wirów?

Działanie generatorów wirów opiera się na zasadzie zakłócenia laminarnego przepływu powietrza wokół karoserii samochodu. Przy pomocy tych małych elementów, strumień powietrza jest celowo ‘rwan’, a powstałe przy tym wiry powodują, że warstwa przyścienne powietrza trzyma się bliżej karoserii pojazdu. To zjawisko, znane jako efekt przyściennej warstwy granicznej, pomaga utrzymać przepływ powietrza przy powierzchni pojazdu nawet w przypadku wysokich prędkości i ostrych kątów. Efektem tego jest zmniejszenie oporu aerodynamicznego i zwiększenie docisku aerodynamicznego, co przekłada się na lepszą stabilność i przyczepność do drogi.

Zastosowanie generatorów wirów w sportach motorowych i motoryzacji

Generatory wirów są często stosowane w sportach motorowych, gdzie każda poprawa aerodynamiki może mieć duże znaczenie dla osiągów pojazdu. W Formule 1, rajdach samochodowych czy w wyścigach typu touring car, gdzie prędkości są bardzo wysokie, każdy element aerodynamiczny może mieć wpływ na uzyskiwanie lepszych czasów okrążeń i lepszej kontroli nad pojazdem. W motoryzacji seryjnej, generator wirów stosuje się głównie w samochodach o większych osiągach, jak również w niektórych modelach, gdzie wytwórca chce podkreślić sportowy charakter pojazdu. Choć ich wpływ na aerodynamikę w warunkach drogowych jest zazwyczaj mniejszy niż w przypadku włókien powietrznych stosowanych w wyścigach, to mogą one stanowić atrakcyjne dodatki estetyczne z dodatkowym niewielkim benefitem aerodynamicznym.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.