VTEC (system zmiennych faz rozrządu)
Słownik motoryzacyjny

VTEC (system zmiennych faz rozrządu)

Czym jest VTEC?

VTEC, co oznacza Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, to zaawansowany system zmiennych faz rozrządu opracowany przez japońskiego producenta samochodów Honda. Jego głównym zadaniem jest optymalizacja pracy silnika poprzez zmianę momentu otwarcia, czasu trwania otwarcia oraz wysokości podnoszenia zaworów. Dzieje się to w zależności od obciążenia silnika oraz jego aktualnych obrotów. Technologia ta pozwala na uzyskanie wyższej mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnym zachowaniu ekonomii zużycia paliwa oraz redukcji emisji spalin, co przekłada się na lepsze osiągi i niższe koszty użytkowania pojazdu.

Jak działa VTEC?

System VTEC wykorzystuje kilka profili krzywek na wałku rozrządu, które są stworzone do pracy silnika w różnych zakresach obrotów. W niskich i średnich obrotach silnik pracuje na profilu krzywki zapewniającym mniejsze podnoszenie zaworów oraz krótszy czas ich otwarcia, co sprzyja mniejszemu zużyciu paliwa oraz poprawie kontrolowania emisji spalin. Kiedy jednak silnik osiągnie wyższą prędkość obrotową, aktywowany zostaje inny profil krzywki. Ten profil zapewnia dłuższe otwarcie zaworów oraz ich wyższe podnoszenie, co przekłada się na większy przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej i szybsze jej spalanie, umożliwiające osiągnięcie lepszych parametrów mocy silnika. Przejście pomiędzy profilami krzywek realizowane jest płynnie, a sterowanie odbywa się za pośrednictwem układu hydraulicznego, który reaguje na sygnały elektroniczne z komputera pokładowego pojazdu.

Ewolucja systemu VTEC

System VTEC od momentu swojego wprowadzenia w 1989 roku przeszedł wiele ewolucji, adaptując się do rosnących wymagań rynkowych oraz przepisów dotyczących emisji spalin. Opracowano różnorodne wersje tego systemu, takie jak i-VTEC (intelligent VTEC), który łączy w sobie zarządzanie zmiennymi fazami rozrządu z możliwością zmiany podnoszenia zaworów, pozwalając na jeszcze precyzyjniejszą kontrolę pracy silnika. Wprowadzono także system VTEC-E, skoncentrowany na zwiększeniu efektywności spalania i zmniejszeniu emisji, poprzez zastosowanie różnych profili krzywek dla poszczególnych zaworów. Rozwój technologii VTEC pokazuje zaangażowanie Hondy w tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które równoważą potrzebę osiągów sportowych z wymogami ekologicznymi oraz ekonomicznymi eksploatacji pojazdu.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.