Wprowadzenie do zmiennych systemów rozrządu
Systemy VVT (Variable Valve Timing), czyli zmienna geometria rozrządu, są technologią wykorzystywaną w nowoczesnych silnikach spalinowych celem optymalizacji procesu napełniania i opróżniania cylindrów silnika. Ich głównym zadaniem jest zmiana charakterystyki pracy zaworów, co pozwala na dostosowanie momentu ich otwierania i zamykania do aktualnych warunków pracy silnika. W efekcie zastosowanie VVT prowadzi do poprawy osiągów silnika, redukcji zużycia paliwa oraz obniżenia emisji szkodliwych substancji.
Funkcjonowanie i zalety VVT
Tradycyjne układy rozrządu w silnikach spalinowych pracują na stałych parametrach, co oznacza jednolity czas otwierania i zamykania zaworów niezależnie od obciążenia silnika lub prędkości jego obrotów. Natomiast VVT umożliwia dynamiczną zmianę tych parametrów. System ten może przesuwać punkty otwarcia i zamknięcia zaworów, kąt ich podnoszenia, a nawet czas trwania faz otwarcia. To wszystko pozwala na znaczne zwiększenie sprawności silnika, szczególnie w szerszym zakresie obrotów. Dzięki temu silnik z VVT może lepiej “oddychać”, czyli efektywniej wypełniać cylindry mieszanką paliwowo-powietrzną i skuteczniej usuwać spaliny, co przekłada się na wyższe moce, większy moment obrotowy i lepsze reakcje na pedał gazu.
Zastosowanie technologii VVT wiąże się również z korzyściami ekologicznymi i ekonomicznymi. Poprzez lepsze dopasowanie momentów otwierania zaworów, silnik może pracować bardziej efektywnie, co skutkuje niższym zużyciem paliwa i zmniejszeniem emisji szkodliwych spalin, takich jak tlenki azotu czy węglowodory. Dodatkowo, zoptymalizowane działanie silnika przy niskich i średnich obrotach przyczynia się do zwiększenia komfortu jazdy i obniżenia poziomu hałasu generowanego przez jednostkę napędową.