Citroën XM: Rewolucja w komforcie
Model Citroën XM został wprowadzony na rynek w 1989 roku i stanowił flagowy model marki do połowy lat 90. Zaprojektowany jako następca popularnego Citroëna CX, XM wniósł rewolucyjne rozwiązania technologiczne i stylistyczne, które miały podnieść standardy w segmencie dużych samochodów klasy średniej-wyższej. Charakterystyczną cechą modelu była zaawansowana hydropneumatyczna zawieszenie, które zapewniało niezrównany komfort jazdy oraz bardzo dobrą stabilność pojazdu. Wyróżniał się futurystycznym designem, który odzwierciedlał innowacyjny charakter marki. Cechą rozpoznawczą była prędkość adaptacyjna zawieszenia, zmieniająca swoje właściwości w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy.
Innowacje technologiczne i wyposażenie
Citroën XM był jednym z pierwszych samochodów wyposażonych w system hydropneumatycznej równoważenia nadwozia, który automatycznie utrzymywał stałą wysokość pojazdu bez względu na obciążenie. Dzięki temu oraz niezależnemu zawieszeniu na wszystkie koła, XM oferował płynną jazdę jak na “latającym dywanie”, co było dużą zaletą szczególnie na nierównych nawierzchniach. Samochód był dostępny z szerokim wyborem jednostek napędowych, w tym z zaawansowanymi silnikami V6 oraz turbodieslami. Szczytowe wersje były wyposażone w takie udogodnienia jak elektroniczny program stabilizacji toru jazdy czy system ABS. Wśród wyposażenia opcjonalnego znajdowały się również systemy wspomagające komfort i bezpieczeństwo, w tym klimatyzacja automatyczna, system nawigacji satelitarnej czy zaawansowany system audio.
Produkcję modelu Citroën XM zakończono w roku 2000, lecz pozostaje on ikoną projektowania samochodów, której dziedzictwo widoczne jest w późniejszych modelach marki. XM jest często poszukiwany przez kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji ze względu na swój unikatowy charakter oraz rolę, jaką odegrał w historii innowacji technologicznych w przemyśle samochodowym. Jego wpływ na standardy komfortu i wyposażenia samochodów klasy średniej-wyższej jest niezaprzeczalny i można go odczuć do dziś w nowoczesnych konstrukcjach motoryzacyjnych.