System XWD Saab – ogólny opis
XWD, co jest skrótem od Cross-Wheel Drive, to zaawansowany technologicznie stały system napędu na wszystkie koła, który został opracowany przez szwedzkiego producenta samochodów Saab. System ten zadebiutował w 2008 roku i był wykorzystywany w modelach takich jak Saab 9-3 i Saab 9-5. XWD został stworzony we współpracy z firmą Haldex, znaną z produkcji zaawansowanych systemów napędu. Charakterystyczną cechą tego rozwiązania jest zdolność do dynamicznego rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od warunków drogowych oraz stylu jazdy, co znacząco podnosi poziom trakcji i bezpieczeństwa.
Technologia i działanie systemu XWD
System XWD wykorzystuje elektronicznie sterowaną sprzęgło wielopłytkowe do regulacji rozdziału momentu obrotowego między osiami. Przy normalnych warunkach, większość momentu obrotowego jest przekazywana na przednią oś, co zapewnia ekonomiczną jazdę. W przypadku utraty przyczepności na jednej z osi, system może przesunąć nawet do 100% momentu na oś, która ma lepszą trakcję. Dodatkowo, w niektórych wersjach XWD zastosowano także tzw. eLSD, czyli elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy ograniczonego poślizgu, który w jeszcze większym stopniu poprawia zdolności jezdne samochodu na zakrętach, równomiernie rozdzielając moment obrotowy pomiędzy lewe i prawe koło na tylnej osi.
Wszystkie te cechy sprawiają, że XWD jest uważany za jeden z bardziej zaawansowanych systemów napędowych, które kładą nacisk na poprawę prowadzenia i stabilności samochodu zarówno w ekstremalnych, jak i codziennych warunkach drogowych. System ten był jednym z elementów, które wyróżniały samochody marki Saab na tle konkurencji, oferując unikatowe połączenie sportowych osiągów i zdolności do radzenia sobie w trudnych warunkach pogodowych.