Zawieszenie typu Y
Zawieszenie typu Y, znane również jako zawieszenie z podwójnym widelcem lub zawieszenie “włoskie” (z włoskiego “forcella”), to rodzaj konstrukcji zawieszenia samochodowego, który został zaprojektowany z myślą o poprawie prowadzenia pojazdu oraz jego stabilności przy wyższych prędkościach. Charakterystyczną cechą tego rodzaju zawieszenia jest unikatowa konfiguracja, która zawiera komponenty ułożone w układzie przypominającym literę Y. Taka budowa pozwala na lepsze rozłożenie sił działających na podwozie podczas jazdy, co przekłada się na zwiększoną precyzję sterowania i zmniejszenie niepożądanych ruchów nadwozia takich jak przechyły czy torowanie.
Budowa i działanie zawieszenia typu Y
W zawieszeniu typu Y głównymi elementami są dwa wahacze (górny i dolny), które połączone są z kołem. Wahacz dolny ma kształt odwróconego Y, z jednym ramieniem połączonym z podłużnicą ramy lub nadwozia, a dwoma innymi przymocowanymi do piasty koła. Wahacz górny zwykle ma prostsza formę, będąc pojedynczym ramieniem łączącym piastę koła z nadwoziem bądź kolumną zawieszenia. Współpraca tych dwóch wahaczy determinuje zachowanie koła – możliwość jego właściwego prowadzenia i amortyzacji. Zawieszenie typu Y często wykorzystuje również inne komponenty jak wsporniki, drążki kierownicze i sprężyny, czy amortyzatory, które zapewniają komfort i absorpcję wstrząsów.
Jedną z zalet zawieszenia typu Y jest poprawienie właściwości jezdnych, szczególnie przy dynamicznych manewrach, takich jak szybkie przejście z zakrętu w zakręt czy stabilność przy dużej prędkości. System ten pozwala kołom zachować optymalny kontakt z nawierzchnią nawet w trudnych warunkach drogowych. Dodatkowo, zawieszenie typu Y umożliwia efektywniejsze przenoszenie momentu napędowego na koła, co jest szczególnie ważne w sportowych samochodach. Wady tego rozwiązania obejmują zazwyczaj większą masę oraz kosztowność zarówno w produkcji, jak i serwisowaniu w porównaniu do bardziej konwencjonalnych układów zawieszenia.