Yoke Steering Wheel (kierownica typu „Yoke”)
Słownik motoryzacyjny

Yoke Steering Wheel (kierownica typu „Yoke”)

Definicja kierownicy typu „Yoke”

Kierownica typu „Yoke” to nowoczesna interpretacja klasycznego koła kierowniczego, znana również jako kierownica w kształcie klamry lub „U”. Jej charakterystyczną cechą jest brak tradycyjnego okrągłego obręczy kierownicy, zastąpiony przez prostokątną lub owalną ramę utrzymaną w poziomej orientacji. Ta ramka zwęża się do dwóch punktów mocujących, co przywodzi na myśl kształt litery „Y” lub rogów samolotu. Kierownice tego typu są coraz częściej stosowane w nowoczesnych pojazdach, szczególnie w tych z napędem elektrycznym i zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, gdzie tradycyjne rola kierowania ewoluuje.

Zalety i zastosowanie kierownicy „Yoke”

Kierownice typu „Yoke” cieszą się popularnością przede wszystkim ze względu na względy estetyczne i ergonomię. Minimalistyczny design pasuje do współczesnych, futurystycznych wnętrz aut, a także może poprawiać widoczność wskaźników deski rozdzielczej, które nie są zasłonięte przez górne partie kierownicy, jak to ma miejsce w tradycyjnych układach. Dodatkowo, w samochodach wyposażonych w zaawansowane systemy automatyzacji takie jak autopilot, kierownica „Yoke” może być mniej używana przez kierowcę, co sprawia, że jej nietypowy kształt jest mniej kłopotliwy podczas normalnej jazdy. Ponadto, może ona umożliwić szybsze i bardziej intuicyjne manewrowanie pojazdem, co jest istotne w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji.

Ergonomia i kontrowersje związane z kierownicą „Yoke”

Mimo że kierownice typu „Yoke” mogą oferować różne korzyści, ich projekt budzi również kontrowersje. Niektórzy użytkownicy uważają, że ergonomicznie może być trudniej wykonywać niektóre manewry, takie jak pełne obroty kierownicą przy parkowaniu czy precyzyjne korygowanie toru jazdy przy wyższych prędkościach. Brak górnej części kierownicy wymaga przyzwyczajenia się do nowego sposobu trzymania rąk i może być mniej intuicyjny dla doświadczonych kierowców przyzwyczajonych do tradycyjnych kół kierowniczych. Niemniej jednak, producenci wprowadzający tę technologię często argumentują, że razem z postępem w dziedzinie autonomicznej jazdy oraz asystentów dla kierowcy, takich potrzeb będzie coraz mniej, a kierownica „Yoke” stanie się standardem w nowym świecie motoryzacji.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.