Zasilanie w motoryzacji
W kontekście motoryzacji, termin “zasilanie” odnosi się do systemu dostarczania paliwa i powietrza do silnika spalinowego, co jest kluczowe dla jego poprawnego działania i osiągania optymalnej wydajności. W klasycznych silnikach benzynowych zasilanie to realizowane jest przez gaźnik lub wtrysk paliwa. Gaźnik, będący starszym rozwiązaniem, miesza paliwo z powietrzem przed dostarczeniem tej mieszanki do cylindrów silnika. Systemy wtrysku paliwa, które są obecnie standardem w nowoczesnych pojazdach, dokonują precyzyjnego dozowania paliwa, co pozwala na lepszą kontrolę nad procesem spalania, zwiększenie efektywności i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Rodzaje systemów zasilania
Istnieje kilka rodzajów systemów zasilania stosowanych w silnikach spalinowych. Wśród nich wyróżnia się: systemy z gaźnikiem, systemy wtrysku jednopunktowego (Single Point Injection – SPI), wielopunktowego (Multi Point Injection – MPI), bezpośredniego wtrysku paliwa (Gasoline Direct Injection – GDI) oraz systemy wtrysku w silnikach Diesla, w tym wtrysk bezpośredni oraz układy typu Common Rail. Każda z tych technologii ma swoje specyficzne zalety i zastosowania. Na przykład, systemy Common Rail w silnikach Diesla umożliwiają bardzo dokładne sterowanie procesem wtrysku, co przekłada się na zmniejszone zużycie paliwa i obniżenie emisji szkodliwych gazów. Z kolei wtrysk bezpośredni w silnikach benzynowych umożliwia spalanie mieszanki o wyższym stosunku powietrza do paliwa, co również wpływa korzystnie na ekonomikę i wydajność silnika.
System zasilania, oprócz dostarczania paliwa, musi zapewniać również odpowiednie ilości powietrza potrzebne do procesu spalania. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju filtry powietrza, turbodoładowanie czy kompresory mechaniczne. Turbodoładowanie zwiększa ilość powietrza dostarczanego do cylindrów silnika poprzez wykorzystanie energii spalin do napędzenia turbosprężarki. Kompresory mechaniczne z kolei podnoszą ciśnienie powietrza dzięki mechanizmowi napędzanemu bezpośrednio z silnika. Obydwa te rozwiązania mają na celu zwiększenie mocy silnika bez zmiany jego pojemności skokowej.