Zasilanie
Słownik motoryzacyjny

Zasilanie

Zasilanie w motoryzacji

W kontekście motoryzacji, termin “zasilanie” odnosi się do systemu dostarczania paliwa i powietrza do silnika spalinowego, co jest kluczowe dla jego poprawnego działania i osiągania optymalnej wydajności. W klasycznych silnikach benzynowych zasilanie to realizowane jest przez gaźnik lub wtrysk paliwa. Gaźnik, będący starszym rozwiązaniem, miesza paliwo z powietrzem przed dostarczeniem tej mieszanki do cylindrów silnika. Systemy wtrysku paliwa, które są obecnie standardem w nowoczesnych pojazdach, dokonują precyzyjnego dozowania paliwa, co pozwala na lepszą kontrolę nad procesem spalania, zwiększenie efektywności i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.

Rodzaje systemów zasilania

Istnieje kilka rodzajów systemów zasilania stosowanych w silnikach spalinowych. Wśród nich wyróżnia się: systemy z gaźnikiem, systemy wtrysku jednopunktowego (Single Point Injection – SPI), wielopunktowego (Multi Point Injection – MPI), bezpośredniego wtrysku paliwa (Gasoline Direct Injection – GDI) oraz systemy wtrysku w silnikach Diesla, w tym wtrysk bezpośredni oraz układy typu Common Rail. Każda z tych technologii ma swoje specyficzne zalety i zastosowania. Na przykład, systemy Common Rail w silnikach Diesla umożliwiają bardzo dokładne sterowanie procesem wtrysku, co przekłada się na zmniejszone zużycie paliwa i obniżenie emisji szkodliwych gazów. Z kolei wtrysk bezpośredni w silnikach benzynowych umożliwia spalanie mieszanki o wyższym stosunku powietrza do paliwa, co również wpływa korzystnie na ekonomikę i wydajność silnika.

System zasilania, oprócz dostarczania paliwa, musi zapewniać również odpowiednie ilości powietrza potrzebne do procesu spalania. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju filtry powietrza, turbodoładowanie czy kompresory mechaniczne. Turbodoładowanie zwiększa ilość powietrza dostarczanego do cylindrów silnika poprzez wykorzystanie energii spalin do napędzenia turbosprężarki. Kompresory mechaniczne z kolei podnoszą ciśnienie powietrza dzięki mechanizmowi napędzanemu bezpośrednio z silnika. Obydwa te rozwiązania mają na celu zwiększenie mocy silnika bez zmiany jego pojemności skokowej.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.