Zmienne fazy rozrządu – zaawansowana technologia w silnikach
Zmienne fazy rozrządu to nowoczesna technologia stosowana w silnikach spalinowych, która pozwala na zmianę momentu otwarcia i zamknięcia zaworów. Mechanizm ten zmienia położenie wałków rozrządu względem wału korbowego, a dzięki temu umożliwia optymalizację pracy silnika w różnych zakresach obrotów. System zapewnia poprawę wydajności, redukcję zużycia paliwa oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Zmiana faz rozrządu może być realizowana zarówno dla zaworów ssących, jak i wydechowych, co pozwala na maksymalne dostosowanie procesu wypełniania i opróżniania cylindrów z mieszanki paliwowo-powietrznej lub spalin w każdych warunkach eksploatacji pojazdu.
Jak działa system zmiennych faz rozrządu?
Podstawą działania systemu zmiennych faz rozrządu jest umożliwienie płynnej regulacji kąta położenia wałków rozrządu w stosunku do wału korbowego podczas pracy silnika. Realizowane jest to za pomocą specjalnych mechanizmów hydraulicznych lub elektromechanicznych, które kontrolowane są przez jednostkę zarządzającą pracą silnika (ECU). Mechanizmy te, znane jako fazowniki, wykorzystują ciśnienie oleju silnikowego lub impulsy elektryczny do przesuwania położenia wałków w odpowiedniej chwili. Pozwala to na dostosowanie momentu otwarcia i zamknięcia zaworów do aktualnych potrzeb silnika, zapewniając lepsze wypełnienie cylindrów i bardziej efektywny wydech, co w rezultacie przekłada się na poprawę osiągów i ekonomiki jazdy.
Wdrożenie zmiennych faz rozrządu wymaga skomplikowanej elektroniki oraz precyzyjnego sterowania hydraulicznego. Oferuje jednak znaczące korzyści, jak poprawa osiągów silnika w szerokim zakresie obrotów, zmniejszenie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji spalin. System jest coraz częściej stosowany w nowoczesnych silnikach samochodowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, stanowiąc jeden z kluczowych elementów w dążeniu producentów pojazdów do spełnienia restrykcyjnych norm dotyczących emisji spalin i poprawy efektywności energetycznej.