Twardy pedał hamulca — co może oznaczać?

23 kwietnia, 2022

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych zespołów w każdym samochodzie. Jego prawidłowe funkcjonowanie jest jednym z głównych wyznaczników bezpieczeństwa. Pozwala też prawidłowo wykorzystać możliwości pojazdu. Poruszanie się z uszkodzonym układem jest więc wysoce niebezpieczne. Twardy pedał hamulca to usterka, która może znacznie obniżyć skuteczność hamowania. Prowadzi to do powstania groźnych sytuacji na drodze. Dlatego warto zaznajomić się z tym, co może być powodem tego problemu i jak go naprawić.

Jak przebiega proces hamowania?

Nawet osoby, które nie mają prawa jazdy, wiedzą, że po naciśnięciu pedału hamulca samochód zwalnia. Jednak nie każdy wie, jakie mechanizmy sterują całym układem. Sam pedał wprawia w ruch pompę, która przetacza płyn roboczy. Przechodzi on przez gałąź przewodów, które dzielą się na twarde i elastyczne. Ciecz trafia przez nie do zacisków. Przyciskają one klocek do tarczy hamulcowej pod wpływem wysokiego ciśnienia. Powoduje to zmniejszenie prędkości, z jaką porusza się samochód. Po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie robi się mniejsze. Wtedy wszystkie części są w stanie spoczynku.

W nowszych modelach samochodów, aby usprawnić działanie hamulca, montuje się dodatkowe części takie jak wzmacniacz hamulców. Ten niewielki element, zwany popularnie „serwo”, przyczynia się do wzrostu podciśnienia, które zwiększa siłę nacisku klocków. Dzięki niemu kierowca nie musi wkładać tak dużego wysiłku fizycznego, aby zwolnić do oczekiwanej prędkości.

Twardy pedał hamulca — co jest powodem?

Twardy lub miękki pedał hamulca wymaga od kierowcy znacznie więcej wyczucia, aby skutecznie zahamować. Najczęstsze przyczyny występowania takiej usterki to awaria wzmacniacza hamulca oraz nieszczelność przewodu podciśnieniowego. Hamulec robi się twardy również w wyniku zbyt rzadkiej wymiany płynu hamulcowego.

Kiedy taki problem pojawi się w samochodzie, to można napotkać wyczuwalny opór, który utrudnia zatrzymanie pojazdu. Problem może pojawić się nagle lub narastać z czasem. Drugi scenariusz jest groźniejszy, gdyż trudno w takim przypadku wyczuć różnicę w twardości hamulca. Zostawienie samochodu u mechanika jest najlepszym rozwiązaniem w obu wariantach. Zlekceważenie usterki układu hamowania może prowadzić do poważnych skutków. Poza zagrożeniem na drodze słabe hamulce mogą mieć zły wpływ na inne części.

Nieregularna wymiana płynu hamulcowego

Najczęstszym zaleceniem dotyczącym płynu hamulcowego jest to, że powinien on być wymieniany co 60 tysięcy pokonanych kilometrów. Niestety wielu kierowców nie przestrzega tego terminu. W konsekwencji pedał hamulca robi się twardy. Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne. Mówiąc prostym językiem, ma zdolność pochłaniania wody. Jej obecność jest naturalnym zjawiskiem, jednak nadmiar cieczy przyczynia się do osłabienia hamulca. Obecność wody sprawia, że traci on też odporność na korozję. Może to doprowadzić do uszkodzenia lub pęknięcia przewodów. Warto pamiętać o wymianie, gdyż jeśli nie robi się tego regularnie, to naprawić późniejsze usterki może być znacznie trudniej.

Awaria wzmacniacza hamulca

Osłabienie hamulca jest często spowodowane problemem ze wzmacniaczem. Uszkodzenie tej części pozbawi ją możliwości zapewnienia próżniowego wspomagania hamowania. Oznacza to, że pedał nie będzie już tak samo miękki. Kierowca będzie zmuszony do wciskania go całkowicie swoimi siłami. Usterka nie powinna być żadnym problemem dla mechanika. Dlatego najszybsze i najlepsze rozwiązanie to naprawić element, kiedy tylko się zepsuje.

Nieszczelność w przewodzie podciśnieniowym

Twardy lub miękki pedał może być skutkiem nieszczelnego przewodu podciśnieniowego. Jest to element, który transportuje powietrze pod ciśnieniem. Przyciska ono później klocek hamulcowy do tarczy. Nawet najmniejsza nieszczelność w przewodzie będzie powodować uciekanie gazu poza układ. Malejące i nierównomiernie rozłożone ciśnienie sprawi, że wystarczająco miękki hamulec stanie się trudny do wciśnięcia.

Twardy pedał jest objawem, na podstawie którego łatwo wywnioskować przyczynę problemu. Zazwyczaj nie stoją za tym poważne awarie. Niemniej wszystkie problemy z układem hamowania powinny być od razu konsultowane z mechanikiem. Wykluczy to powstanie innych usterek, które mogą przyczynić się do niebezpiecznych uszkodzeń.

Zobacz podobne